fredag 15. mai 2015

DAGENS BOK: JON MICHELET – EN SJØENS HELT, SKYTTEREN

19-åringen Halvor Skramstad har vært med på en dramatisk livbåtseilas etter at "m/s Tomar" av Tønsberg ble torpedert ved Island. Høsten 1940 blir han tilbudt hyre som lettmatros på et av verdens største tankskip, 16 000-tonneren "m/t Iberia" av Oslo. Halvor vet at skuta frakter flybensin, en last like farlig som ammunisjon. Og han vet at Storbritannia desperat trenger bensinen for å holde flyene til Royal Air Force på vingene. Han blir en av de norske tankbåtsjøfolkene som er med på å spille en verdenshistorisk rolle i kampen mot Hitler-Tyskland, i en avgjørende fase av The Battle of Britain. På havet venter mektige fiender: Det tyske ubåtvåpenet, tyske bombefly, tunge kryssere og dødbringende miner. I Liverpool venter ? kanskje ? irske Muriel Shannon på Halvor, som elsker henne. "Skytteren" er bind 2 av Jon Michelets bredt anlagte romanverk "En sjøens helt". Her får leserne den store sjøromanen om en side ved 2. verdenskrig: Tankskipsfarten i konvoiene under Slaget om Atlanterhavet.

Det er nå en stund siden jeg leste den første boka om Skogmatrosen, Halvor Skramstad. Du finner bloggnotatet om den boka  her.
Etter å ha lest og likt den første boka i en serie, så har jeg alltid en smule frykt når jeg skal gå i gang med neste bok i serien. Jeg er livredd for å bli skuffet, og ved å vente med å fortsette lesingen så utsetter jeg en eventuell skuffelse og beholder den gode følelsen fra den avsluttetde boka litt lenger.

Men nå har bok nr tre vært på markedet en god stund,så det var på tide å lese den andre boka. Og for å si det med en gang: Det var ingen grunn til engstelse for den ofte så kompliserte andre-boka. Selvfølgelig ikke. Vi snakker tross alt om forfatteren Jon Michelets mesterverk her. Ikke bare har han skrevet en, eller rettere sagt foreløpig tre gode bøker om hans absolutte hjertesak, nemlig krigsseilerne som han har snakket varmt om i flere tiår. Bøkene er spennende, men er også fylt av kjærlighet. Kjærligheten mellom sjømannen og hans irske kjæreste. Kjærligheten til skipet, til sjøen, til kameratskapet, - Ja, til livet som sjømann. Etter å ha blitt kjent med Halvor Skramstad, så forstår jeg at enkelte mennesker er født med saltvann i blodet.

Lettmatros Skramstad er i ferd med å bli voksen, og det skal bli spennende å følge hans vei videre i bok nr tre. Og denne gangen skal jeg ikke vente, men gå rett på.

Her finner du boka som  lydbok til nedlastingpocketinnbundet  og  lydbok på minnekort