lørdag 9. mai 2015

DAGENS BOK: LARS KEPLER - SANDMANNEN

En ung mann blir funnet på en jernbanebro i Stockholm. Han har legionærsyken og er sterkt nedkjølt. På sykehuset oppdages det at mannen ble erklært død for sju år siden. Han var et av seriemorderen Walter Jureks siste ofre før Jurek ble arrestert av Joona Linna. Jurek ble dømt til psykiatrisk behandling og total isolasjon. Nå må saken gjenopptas, og noen må vinne seriemorderens tillit. "Når det kommer til kriminalromaner er Lars Kepler overlegent best i sin sjanger." Gøteborgsposten «Sandmannen innfrir alle forventninger». LitteraturMagazinet   «Det beste man kan få av svensk kriminallitteratur i dag». Sveriges Radio

Hvor skal dette ende? Jeg har på følelsen at Keplers bøker blir mer og mer spennende. Dette er den fjerden boka. Og denne gangen mista jeg nattesøvnen totalt.
Vanligvis sovner jeg ganske godt med en lydbok på øret, men denne gangen var det umulig. Sjelden har adrenalinet strømmet så til de grader.

Handlingen er så original, at det er en fryd. For noen blir det kanskje i overkant med drap, råskap og blod. Men for min del så tåler jeg det når spenningen bygges opp fram mot siste kapittel. La så være at jeg lå litt foran handlingen, eller sagt å en annen mote, løste litt av gåten et par ganger underveis. Hele plottet er så sammensatt at det er nok av overraskelser likevel.

Duoen bak psevdonymet Lars Kepler har funnet oppskriften på hvordan en god krim skal fremstå. To forfattere skaper dobbel så mye spenning og dobbelt så mange overraskelser underveis.
Det er vanskelig å si noe om handlingen uten å røpe for mye. Men jeg kan nevne at bokas «bad guy» Jurek Walter er en av de aller værste jeg har blitt kjent med i en krim noen gang. En av legene på den psykiatriske avdelingen hvor han soner sin straff sier til en kollega helt i starten av boka noe sånt som « Jurek Walter kommer til å snakke med deg, helt rolig, sikkert vennlig, men senere i kveld, når du er på vei hjem, kommer du til å svinge over i motgående kjørefelt og frontkollidere med en trailer, eller så stikker du innom Jernia og kjøper en øks før du henger ungene i barnehagen.».
Nå fikk ikke jeg slike lyster etter å ha fulgt Jurek Walters dialog i boka, men jeg klarte ikke helt å legge denne mannen helt fra meg. Han var inne i hodet mitt helt til siste setning var lest.

Phu.... Jeg er helt utslitt, og nå må jeg finne noe helt annet å lese. Noe litt mindre spennende, takk.....

Her finner du boka som innbundetpocketlydbok på cd   og  til nedlasting.