søndag 22. januar 2017

DAGENS BOK: TOM KRISTENSEN – PANDORA.




Fra cdon.no:
Et cruiseskip i Karibia har fullsatt sal under kveldsshowet. I det forrykende avslutningsnummeret drysses gråhvitt miltbrannpulver over publikum, og det største bioterrorangrepet i Vesten er et faktum. På Mallorca ankommer Omar Shakir familiens feriebolig etter endte studier i London. Han blir tvunget til å spionere for den amerikanske etterretningsorganisasjonen NSA, for NSA mistenker at Shakirs far er selveste Oksen - den islamske stats mektige og usynlige finansansvarlige. I Oslo strever Stine Lind med å få til sin tredje dokumentar. Men når Shakir tar kontakt, øyner hun muligheten til å lage en verdenssensasjon av en dokumentar. Problemet er at den vil være avslørende for en av de mest barbariske terrororganisasjonene verden noen gang har sett. Pandora er en thriller om det største bioterrorangrepet i Vesten, der vi igjen møter Stine Lind fra Profitøren.

Min kommentar:

De bøkene jeg liker aller best er de som er så aktuelle og virkelighetsnære at de kunne skjedd enten med meg og min nære vennekrets eller i mitt nærmiljø.

Og dette er en slik bok.  Her er det uhygge og spenning fra første til siste side.  Det er skremmende å tenke på hvor utsatte vi egentlig kan være om terror skal ramme oss. 

I denne boka er det en dame som alene sprer uhygge, og i praksis kan ramme hundretusener, om ikke flere.  Det er skummelt å tenke på.  Og det som gjør det ekstra ekstra skummelt er at hennes våpen er et virus.

Selve historien er ikke så original.  Vi har hørt og lest det meste før.
 - Om muslimer med tilknytning til IS.
- Om norske konvertitter som blir ekstremister.
- Om unge homofile muslimer som har problemer med å «komme ut av skapet»
Ja, det er flere ting og, men de kan jeg ikke ramse opp uten å røpe for mye av handlingen. 

Historien er forutsigbar i enkelte partier.  Og selv om det er lagt inn et par twister, så bir jeg ikke så veldig overrasket av disse.

Men dette gjør ikke så mye for leseropplevelsen.  Jeg blir fenget av historien.  Og så blir jeg veldig glad i hovedpersonen Omar.  Vi følger han tett gjennom boka, og etter hvert så blir jeg livredd for at noe skal ramme han.  Ja, jeg får nesten litt morsfølelse for gutten.

Og så blir jeg så inderlig sinna på en av de andre hovedpersonene, nemlig den norske journalisten Stine Lind.  Hun er så godtruende at det går nesten ikke an. Men hennes små feilskjær gjør jo at det hele blir ekstra spennende.

Jeg håper det kommer flere bøker fra Tom Kristensen om ikke så alt for lenge.

Du kan kjøpe boka her





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar