tirsdag 10. januar 2017

FRA PLATEHYLLA: RAINBOW – BYE BYE BABY GOODBYE


1985.Bahama Records. BHLP 1210


Åja, - den ja. 
Ja, du har sikkert hørt dette utrykket ofte, og sikkert sagt det selv også ved en eller flere anledninger.

I dag plukket jeg litt blindt ut av platehylla. Jeg hadde ingen plan, og tenkte – «Jeg skal spille den første og beste plata jeg peker på».   Og valget falt på denne, la meg si det slik, en meget pent brukt plate.  Tror ikke jeg har spilt den noen gang.  Ser av prislappen at den ble kjøpt hos Imerslund for en ti’er, sikkert en gang sent på åttitallet.

Men tilbake til tittellåta på dette albumet.
Du husker'n sikkert når du spiller av videoen nedest i innlegget.

 Denne låta var en sann landeplage fra 1984 og utover åttitallet.  Og den er vel fremdeles å høre i nattønsket med jevne mellomrom.  Men det er ofte en annen versjon som spilles.  Sangen er skrevet av Rune Sundby (medlem av Ruphus).  Om ikke jeg tar mye feil så slapp han den på singel et par år tidligere.  Den er også spilt inn med en mannlig vokalist i Raindow senere.

Men det er denne versjonen vi kjenner, med Simona Johnson (opprinnelig fra Trinidad) som vokalist. I tillegg til tittelmelodien, vil jeg fremheve Lennon/McCartneys «Give Peace a chance» hvor Simonas soulstemme virkelig kommer til sin rett.

Det er synd at Simona ga seg som artist.  Jeg fant navnet hennes på en nettside hvor hun forteller litt om seg selv. Du kan lese om Simona her.

Uansett, - Jeg skulle gjerne hørt mer til denne dama.  Savner hennes varme soulstemme.

I dag er vel Rainbow å regne som et danseband med Lars Kristoffersen som vokalist.
Ikke visste jeg at jeg hadde denne landeplagen i platehylla mi.  Så det var en overraskelse.  
Hvorfor ikke spill ei plate i dag du også, - ei du sjelden har spilt.  Kanskje du, som jeg får en god opplevelse.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar