mandag 16. januar 2017

KVELDENS FILM: OND TRO





Kanal:  Tv2 Sumo/C-More.
Sjanger:  Thriller
Skuespillere:  Sonja Richter, Jonas Karlsson, Kristoffer Joner, Magnus Krepper
År:  2010.

Om filmen:
OND TRO er en spennende og medrivende thriller som benytter seg av en lang rekke forskjellige sjangervirkemidler. Filmen er et lappeteppe med elementer fra drama, thriller, film noir og mer ambisiøse avantgarde-filmer. Et av de sentrale punktene i filmen er hele veien Monias potensielt sviktende mentale helse. Det er åpenbart at det er noe ved den danske kvinnen som ikke stemmer, og hvis vi ikke kan stole på henne, kan vi da stole på noen ting av det filmen forteller oss?

Min kommentar:

Hovedrolleinnehaveren «Sonja Richter» bære hele denne filmen på sine smekre skuldre.  Hun passer så inderlig godt til rollen.  Tidlig i filmen møter vi den litt sjenerte, nyinnflyttede jenta som befinner seg ikke bare i ny jobb, men i et nytt land.

Men stillest vann har dypest grunn heter det.  Og vi blir etter hvert kjent med en annen side av denne damen.

Thrilleren en av den typen som går saaaaakte.  Så det er definitivt ikke en film for deg som må ha action, fart og spenning. Eller … spenning vil du få her, men du rekker fint å trekke pusten. 

Jeg mistenker at sensuren har klippet litt på særlig en blodig scene.  Men det har liten betydning.

Dette kan se ut som en lavbudsjettfilm, uten at jeg har sett noe budsjett.  Om jeg skal forsøke meg på en beskrivelse så vil jeg antyde at filmen er  en litt dogme-aktig film-noir.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar