tirsdag 24. januar 2017

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: KARIN KROG – DON’T JUST SING. AN ANTHOLOGY 1963 – 1999.



2015.  Light In The Attic ‎– LITA 129

Dere er tidligere gjort kjent med mitt noe problematiske forhold til jazz.  Jeg har nesten til det kjedsommelig fortalt om min tilvenning til musikkformen og tonene.


Jeg har kommet langt på vei i mitt jazz-prosjekt.  Men har enda en lagt vei å gå.  Nettopp derfor hører jeg en god del på jazz for tida, rett og slett for å utfordre meg selv litt.
I så måte er dette albumet perfekt. En tidsreise gjennom Karin Krogs musikk i en periode på nærmere 40 år er en reise med variasjoner, - og utfordringer.
Kjenner at jeg er litt halvskeptisk i det første spor starter, - ikke med sang, - men med at Karin snakker, eller leser opp en tekst.  Men dette vare bare ca 1 minutt, og så kommer det låter på løpende bånd.  Og variasjonen er stor.  Og for min del er det en fordel.  Om det kommer en låt som er utfordrende for meg å lytte til, så kan neste spor være så soft at tonene smyger inn i øregangene  og jeg blir beroliget.  Noen av sporene er nesten litt bluespreget.
Dette er en flott utgivelse.  To flotte, tykke vinylplater og et 12 siders hefte ligger i et vakkert utbrettcover.
Albumet er i så måte en flott hyllest til en dame som faktisk fyller 80 (Ja, det er helt sant) i innværende år.

Tidligere blogginnlegg om Karin Krogs utgivelser:

Om du er interesert i litt mere stoff, og se dokumentarfilmer om vår absolutt største jazz sangerinne så vil jeg anbefale denne siden.

Her kan du kjøpe dette albumet på vinyl  og  cd 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar