fredag 13. januar 2017

SPLITTER MY VINYL I POSTKASSA: SENJAHOPEN - HIMMEL OG HAV


2016.  Silsand Sild og Cd. STAMP011LP


Fra senjahopen.no:
Ny skive fra Senjahopen!
Og FOR ei skive! -Det er jo ikke uvanlig at band som både gir ut plater og spiller live blir flinkere til både å spille og gi ut plate, men flinkere musikk pleier jo som oftest å samtidig være glattere og (ofte) kjedeligere musikk. Men sånn er det ikke når det kommer til Senjahopen. De har nemlig gått i stikk motsatt retning.


Min kommentar:

Jeg må si som Senjahopen:  «For ei skive».  Jeg har vært fan av dette bandet lenge og har selvfølgelig alle skivene deres.  Men denne likte jeg ekstra godt.
Synes virkelig at tekstene har fått et løft denne gangen. Mulig at jeg har en tendens til å overtolke innimellom.  Men jeg har en tanke om at nesten hver eneste tekstlinje har et par tre betydninger, - minst.

Se f.eks. linja:
Det blir litt mindre tomt med meire fyll

Og selvfølgelig må vi få en hyllest til den Nordnorske sommern.  «Han ekje så lang, men han e brei». Den linja sier oss mye.  Tenk på alt vi planlegger å gjøre til sommern.  Jeg har også sansen fo linja «Her oppe går sola turnus, fire måna på og åtte måna av».  Alle vet hva det betyr.

Gutta forteller oss videre at livet er travelt.  Vi må lære oss å navigere så godt vi kan hver enkelt.  Men samtidig så har vi lett for å leve hardt og intenst, - og travelt.  Vi får tidsnok slappe av og roe ned.  Jeg kom i den forbindelse til å tenke på en eldre mann fra hjembygda mi.  Han ble spurt om han ikke sov middagshvil.  «Å nei», svarte han «det gjør jeg ikke.  Det blir lenge nok å sove når eg e dau» kunne han fortelle oss. 

De ordene gir meg en overgang til låta «1985»  Kanskje vi skulle gitt våre foreldre og besteforeldre det de mest av alt ønsker seg fra oss, - nemlig litt tid.  Jeg måtte stoppe litt opp å tenke etter det sporet.

Også det siste sporet på A-sida, eller Himmelsida, som bandet sier, gir oss noen ord til ettertanke.  Vi lever hektisk noen og enhver.  Vi har vel alle opplevd hvor ofte det er mandag. Og når den kommer så haster vi avgårde og gleder oss til fredag og Gullrekka. Enda bra at vi har den forventningen.  Men så kommer helga, og den går så altfor fort, og plutselig er det fredag igjen. Og vi har ikke en gang tatt oss tid til å fortelle partneren hvor høyt vi elsker han / henne. 

B-sida, eller Havsida fortsetter med samme fine musikken og tekster med skråblikk. 
Her får vi hverdagsbetrektninger på løpende bånd om forskjellige temaer .  Vi kommer selvfølgelig ikke utenom sjausi og lengsel, og kanskje erkjennelsen av at gresset er ikke så mye grønnere på andre sida av gjerdet.

Et koselig hverdagsbilde er betraktningen av katta som jakter på sjura.  Jeg ser for meg hvor intens og elegant denne jakten er.  Men hvem blir lurt til slutt?  I denne sangen er det forøvring enten en forsnakkelse eller en trykkfeil, uten at jeg vet om det har noen betydning.  Vil tro at både katta og sjura blir like forferdet om jeg banker på ruta.  Enten advarer jeg sjura eller så skremmer jeg katta.   Resultatet blir det samme.  Jakta avbrytes.
Det er en viss spenning i å betrakte kattens jakt.  Selv om visa nok egentlig handler om noe helt annet. Paralleller kan alltid trekkes.

Vi som bor her oppe i nord har mer enn en gang opplevd spenningen med å sjekke forholdene «dagen derpå».  Jeg tenker da ikke på en tidlig søndags morgen etter en fest, men på de tilfeller hvor uværet har herja.  Det gjelder å få en oversikt og kanskje begrense skadene.

I albumets siste sang blir vi tatt med til barndommen. Tenk den f.eks. den kameratgjengen du tilhørte eller klassen du gikk i.  I slike tilfeller er det morsomt å treffest etter en del tiår, og se hva de enkelte har blitt til.  Jeg kan love deg at her er det variasjoner.  Ikke alle har vært like heldige.  Noen har sporet av, enkelte har fulgt i andres spor, mens noen virkelig har satt spor etter seg.  Men en ting har man felles – nemlg barndommens paradis.

Dette vil bli en velspilt plate i ukene som kommer.  Iørefallende melodier og tekster som fester seg lett.  Høy allsangfaktor er aldri feil.

Her kan du kjøpe musikken på vinyl og cd







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar