lørdag 7. januar 2017

TV-SERIE: TAXI







År:  1969
Kanal:  NRK
Antall episoder:  5 episoder
Skuespillere:  Henki Kolstad, Carsten Byhring, Aud Schønnemann, Dan Fosse, Jack Fhjeldstad, Henny Moan,  Per Th. Haugen, Jon Eikemo,  Per Jansen. Alf Malland,
Regi:  Bernhard Borge, Harald Tusberg.
Hovedperson:  Drosjesjåføren Onkel Oskar

Nrks arkiv er virkelig et skattkammer.  Og det beste av alt er at vi kan forsyne oss fritt blant de skatter som ligger der. .  Og om vi har betalt lisensen.  Ja, da er også samvittigheten på plass.  Jeg lar meg irritere av andre TV-selskaper hvor vi må betale ekstra for å benytte nett TV.  Og dette til tross for at vi allerede har betalt en avgift via enten parabol eller kabel.  Det synes jeg er urettferdig.

Men nok om det.  Jeg har kost meg med en TV-serie fra 1969.  Her vrimler det av kjente norske skuespillere.  Og ingen passer bedre til hovedrollen som den noe mer enn vanlig nysgjerrige drosjesjåførøen enn selveste Henki Kolstad. 

Jeg blir faktisk overrasket over kvaliteten på manus.  Og dialogen er heller ikke så ille.  Historiene virker stort sett troverdige, og de er svært originale.  Men det finnes en og annen historie som jeg ikke helt tror på. Som f.eks. den historien hvor det blir smuglet narkotika inn til Oslo Havn for videresalg.  Narkotikaen befinner seg inni rekene.  Jeg kan ikke se for meg av noen piller reker, for så å plassere stoff inni, for så å lime skallet sammen for å få rekonstruert reka.
Tja, den historia er vel heller tvilsom.  Men kanskje det foregikk slik i 1969?

Jeg nyter synet av mange fine biler.  Særlig er jeg begeistra for Volvo PV.  Jeg påstår av bilene hadde mere sjel helt fram til de strømlinjeformede konstruksjonene kom på nittitallet.  I dag ser jeg nesten ikke forskjell på biler.  Og alle har samme farve også.  Jeg lurer av og til på om forfatteren av «Fifty Shades of Grey» ble inspirert til boktittelen etter et besøk i Havnesenterets parkeringshus, hvor alle bilene har farver i forskjellige nyanser fra svart til lysegrå.

Jeg må jo også nevne selve rosinen i pølsa.  I episode 2 dukker Hans Marius Stormoens Orkester opp og gir oss en smakebit av datidens musikk.
Hans Marius (1943 -2006) var en av våre største jazzmusikere.  Han samarbeidet med bl.a Jan Garbarek, Karin Krog og Terje Rypdal.  Videre var Terje og Hans Marius medlemmer av gruppene Dream og Public Enemies. 

Nei, nå holdt jeg på å rote meg bort i norsk sekstitallsmusikk.  Det var jo Nrk serien Taxi jeg skulle fokusere på.  Jeg anbefaler alle, og kanskje særlig du som ikke var født i 1969 å ta en titt på denne serien.  

Fine biler, flotte bilder fra Oslo den gang da, litt spenning og en koselig drosjesjåfør.  Og bare 5 episoder.  Høres ut som en passe serie for en helg.
God fornøyelse !

Du finner serien her .





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar