torsdag 26. januar 2017

FRA PLATEHYLLA: KAROLINE KRÜGER – FASETTER


1988.  Noahs Ark ‎– NOAH 8804.


Å, så morsomt det er å trekke blindt fra platehylla.  I dag var det dette albumet fra selveste Karoline Krüger som ble trukket ut. Og det er faktisk første gang denne plata blir spilt her i heimen.

Det var i 1988 jeg oppdaget unge frk Krüger.  Som mange andre la jeg merke til denne unge jenta med den fantastiske stemmen som fremførte Anita Skorgans «For vår jord» i den norske finalen i Melodi Grand Prix.

Vi undret oss vel alle litt over hvorfor Anita ikke fremførte denne låten selv.  Anita var jo virkelig stor artist her i Norge på åttitallet.  Det virket da litt underlig at hun ga denne melodien til en ukjent gymnnasiast fra Bergen.  Men Karoline hadd faktisk vært på Tv før.  Det gikk et program som hette «Syng med oss» hvor et kor fra Bergen sang gospel om ikke jeg husker feil.  Jeg husker ikke Karoline fra dette programmet, men jeg husker derimot Sissel Kyrkjebø.  Det var mange i dette koret som hadde gode sangstemmer, og jeg mistenker at Anita Skorgan oppdaget Karoline Kruger ved å se på TV.

«For vår jord» kom på en hederlig 5.plass i den europeiske finalen.




Når jeg hørte igjen denne låta i dag, så hører jeg hvor god den er.  Ellers er dette albumet fyltl av fine poplåter.  Her er det bidrag fra en rekker kjente tekstforfattere og musikere.  Se bare her:.
Stig Nilsson,  Svein Gundersen, Tor Endresen, Anita Skorgan,Erik Hillestad, Halvdan Sivertsen, Jonas Fjeld, Lars Kilevold, Eivind Rølles, Jan Eggum og selvfølgelig Karoline Krüger selv.

Platen solgte faktisk ganske bra i hele Europa, særlig i Frankrike hvor singelen «You call it love» solgte ca 300.000.  Da er det kanskje mere overraskende at Karoline ble stor i Sør-Korea.






Hun har jo valgt fra øverste hylle når hun har plukket musikere og samarbeidspartnere til denne skiva.  Se bare her:
    Backing Vocals – Frank Ådal*, Håkon Iversen, Sigvart Dagsland, Silje Nergaard
    Backing Vocals, Vocals – Karoline Krüger, Tor Endresen
    Bass – Geir Holmsen
    Cover, Design – Madla Hruza
    Drums – Per Hillestad
    Guitar – Eivind Aarset,  Jan Eggum
    Keyboards – Geir Langslet
    Photography By – Leif Schiller
    Producer, Keyboards, Backing Vocals – Anita Skorgan
    Producer, Mixed By, Engineer, Backing Vocals – Steve Forward
    Programmed By, Keyboards – Kjetil Bjerkestrand
    Saxophone – Arild Stav
    Strings – Andre Orvik, Atle Sponberg, Hilde Sponberg, Jon Sønstebø

Det nærmeste jeg har kommet Karoline Krüger er at jeg hadde hennes bestefar for musikklærer på gymnaset.  Det ser vel kanskje mer om meg enn henne.  Ja, jeg tilhører en annen generasjon.  
Men kanskje jeg kan oppleve artisten i sommer.  Jeg hører at hun skal ha konsert på Vega sammen med sin mann Sigvart Dagsland.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar