mandag 30. januar 2017

FRA PLATEHYLLA: STEIN OVE BERG – EGG


1980.  Talent ‎– TLS 4043

Stein Ove Berg (1948 – 2002) var en av de første kjendisene jeg så i levende live.  I 1979 flytta jeg fra Velfjord til Hurdal.  Nærmeste tettsted var Jessheim hvor det på den tiden var to utesteder, Kjeller’n og Terrassen. Stein Ove Berg var ofte å se i bybildet på Jessheim. Han satt ofte på en av disse kafeene på dagtid med avisa og en kaffekopp.

På den tiden drev jeg og tok kjøretimer. For det meste var det oppmmøte på Jessheim, men bykjøringa skjedde i Lillestrøm.  Det ble mye venting på buss og tog, så derfor ble det mange kaffekopper på kafeer i disse to byene.  Og rett som det var så kunne jeg observere Stein Ove Berg sittende å notere, enten i en notisbok eller så noterte han i avisa si. Jeg tror at mange av hans tekster ble til på disse kafeene hvor han tok inn pulsen på folkelivet.

Jeg innrømmer gjerne at jeg var nok litt ekstra interessert i denne mannen med gitar. Jeg har alltid likt stemmen hans.  Om noen fortjener betegnelsen fløyelsmyk, så må det være Stein Ove Berg. Jeg   la merke til han tidlig på syttitallet da jeg hørte sangen «Mandag Morra Blues» på radio.  Eller, det vil si, det var min gamle farmor som gjorde meg oppmerksom på denne sangen.  Hun var nemlig fra Odalen, og kunne en dag fortelle meg at det var en artist som sang om hjemstedet hennes på  radioen. Det var Stein Ove Berg hun hadde hørt synge om Andersen fra Skarnes.

På den tiden hadde jeg en Phillips Bambino platespiller som jeg hadde kjøpt for konfirmasjonspengene et par år i forveien. Dette var en sånn sak med høyttaler i lokket,  Den gikk på batteri, men dette ble dyrt i lengden da en 6-pk batterier koster kr 12,-.  Et triks for å få batteriene til å vare lenger var å varme de opp på kokeplata, da holdt de noen plater til.  Jeg overnattet ofte hos min farmor,  Hun var en fantastisk dame. Det var en del hemmeligheter rundt henne, og enda i dag, vet vi vel ikke den hele og fulle sannhet.  Men det som er sikkert er at hun var født utenfor ekteskap, og det er mye som tyder på at faren var en tater. Hun var meget musikkinteressert, så jeg hadde ofte med meg platespilleren når jeg besøkte henne. Etter hvert så kjøpte jeg en batterieliminator slik at driftsutgiftene å platespilleren min ble borte, og jeg kunne heller kjøpe plater for de kronene jeg måtte ha til overs.

For å glede min farmor kjøpte jeg selvfølgelig Stein Ove Bergs plate.

Da jeg så traff på artisten noen år etterpå ble jeg ikke så lite starstrucked. Det hendte faktisk at jeg  kom i prat med artisten Berg ved et par anledninger. Jeg vil ikke si så mye om hva vi snakket om, bortsett fra at han var veldig lei seg fordi ekteskapet var over, og så snakket han veldig mye om datteren sin og savnet av henne.

Jeg husker spesielt en dag jeg møtte han.  Det var faktisk den dagen jeg hadde tatt lappen, og satt på en kafe i Lillestrøm og ventet på toget.  Og så kom Stein Ove Berg med sin gitar og satte seg ved siden av meg. Jeg måtte selvfølgelig fortelle at jeg hadde fått lappen.  Han stakk da hånda i lommen og tok opp en kassett og gav meg.  Kassetten var «Egg» hvor han skrev en personlig hilsen.

Etter den episoden kan jeg ikke passere Lillestrøm, eller se bilder fra byen uten å høre Stein Oves stemme og melodien «Lillestrøm Calypso».

Jeg traff Stein Ove igjen noen år etterpå.  Da hadde han innledet et samarbeide med Coop, eller Forbrukersamvirket som det het på den tiden.  Han opptrådte på en del generalforsamlinger og tilstelninger i deres regi.

«Egg» er det Berg-albumet jeg har spilt aller mest.  Dette er et album som er preget at artistens livssituasjon på den tiden.  Det er jo temmelig ofte at men skriver seg ut at slike kriser.  Jeg hørte en gang en svensk tekstforfatter si: «Om musikere kun hadde vært lykkelige. Hva da med bluesen»?

Jeg husker at jeg la merke til Bergs ærlighet på denne skiva. Jeg syntes faktisk han var en modig mann som turte å vise at han sørget over et havarert ekteskap, og savnet av sin datter.  Han hadde tidligere framstått som en myk mann, og skapte litt debatt i låta «Rollebytte i oppgang A»
Stein Over Berg har med seg flere solide artister på denne utgivelsen:
    Accordion – Kjetil Skaslien
    Backing Vocals – Iselin Alme, Stein Ove Berg
    Bass – Brad Stahl
    Drums – Svein Christiansen
    Guitar – Bjørn Sandnes, Eric Andersen (2), Stein Ove Berg
    Keyboards – Iver Kleive
    Pedal Steel Guitar – Leif Frøiland
    Percussion – Svein Christiansen
    Producer – Stein Ove Berg
    Vocals – Stein Ove Berg

Jeg kan takke min farmor som oppdaget denne artisten for meg, og denne platen vil alltid minne meg om en kjernekar fra Kløfta som jeg var så heldig å møte et par ganger.
Stein Ove Berg forlot oss så alt for tidlig. Han etterlater seg en stor sangskatt.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar