mandag 11. august 2014

GJENHØR MED EN GAMMAL LP: RUPHUS – MAN MADE


1979, POLYDOR. 2382 092



«fra Wikipedia»:
Ruphus var et progressivt rockeband fra Oslo, dannet i 1970 og oppløst i 1981. Ruphus var et av flaggskipene innen norsk rock på 70-tallet. Bandet oppnådde stor anerkjennelse i flere europeiske land, og var mer populære i Vest-Tyskland enn de noensinne var hjemme i Norge. I løpet av sin karriere utviklet Ruphus seg fra å spille hard, progressiv rock til å bli ledende innen jazzrock.

«fra platekompaniet.no»
På bandets svanesang er Gudny Aspaas igjen med som vokalist, etter å ha sluttet to ganger. Ruphus spiller på Manmade mer jazz og fusion enn de gjør progrock, men har langt ifra kvittet seg med alle spor av det progressive. Myk jazz, gitarsoloer, den gang svært så eksotiske inspirasjonskilder og groovy komp av tromme og bass - ingen dårlig måte å avslutte karrieren, dette.

 
Min kommentar:
Jeg kommer stadig tilbake til Ruphus platene mine. Selv om Man Made er noe annerledes enn de første platene, så er denne også verdt å lytte på. Den har vakre, rolige partier hvor Gudnys stemme løfter musikken. Jeg har sagt det før, men jeg må få lov til å gjenta «Gudny Aspaas har, om ikke den beste, så i hvert fall en av Norges beste stemmer gjennom tidene»
Det må være lov å ønske seg en reunionskonsert.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar