søndag 17. august 2014

NY VINYL I POSTKASSA: CAPTAIN WALKER – WAY BACK HOME


2014. BOBFLOAT . RC01CW01LP


Fra bigdipper.no:
Guilty Pleasures ble det kalt en gang i tiden, det å rote i 10 og 20-kronersbunkene på f.eks Ringstrøms Antikvariat å finne seg plater med Toto, Poco, Air Supply, Dire Straits, America og Lava. I dag er denne musikkformen for lengst renvasket og tatt inn i kred-varmen, man aksepterer lett at bassisten holder instrumentet høyt og har litt rare bukser så lenge musikken er god. Vi tipper gutta i Captain Walker har brukt mye tid i plateantikvariater og gjerne plukket opp skiver med de ovennevnte for dette er harmonirikt, funky, sjelfullt, velspilt og rett og slett steinbra. Bandet spiller en form for nedtonet americana/powerpop, som vi tror vil gli rett inn i øregangene på fans av såvel Teenage Fanclub som Supertramp. De er vel på en måte flinkiser men har samtidig en henslengthet og ikke minst nerve i låtene som gjør at vi skjønner at dette er på ekte. Så er melodiøs gitarrock med klare 70-tallsreferanser din greie må du ikke nøle med å sjekke ut Captain Walker, denne skiva anbefales på det varmeste! 

Min kommentar:
Etter å ha lest ovenstående innlegg fra en av mine yndlingsbutikker, Big Dipper, var det bare å trykke på kjøpknappen. Plata ankom etter få dager. Jeg ble litt overraska. Det hele låter så unorsk, om jeg kan få lov til å si det. Men når jeg så tenker tilbake på ordene fra BD så går det hele i hop. Gutta har i hovedsak funnet sin inspirasjon utafor landets grenser. Men det låter veldig bra til tider. Harmoniene sitter som de skal. Gitarspillet er meget behagelig. Ja, jeg finner lite å sette fingeren på – bortsett fra dette med tekster da. Hvorfor kan det ikke følge med tekster slik at nerder som meg kan studere teksten og synge med. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar