torsdag 27. november 2014

KVELDENS FILM: ANNA KARENINA











Fra cdon.no:
Anna Karenina er en storslagen filmversjon av Leo Tolstojs episke kjærlighetsroman. Filmen markerer det tredje samarbeidet mellom skuespillerinnen Keira Knightley og den anerkjente regissøren Joe Wright (Stolthet Og Fordom, Om Forlatelse). Denne tidløse fortellingen er evig aktuell, der den viser hvor mye vi mennesker er villige til å ofre for den store kjærligheten.

Handlingen utspiller seg i 1800-tallets Russland. Vakre og sprudlende Anna Karenina (Knightley) har alt hennes medsøstre bare kan drømme om. Hun er gift med Karenin (Jude Law), en høytstående embetsmann som hun har en sønn sammen med, og hennes sosiale status i St. Petersburg kunne knapt vært høyere.

Alt er harmonisk, helt til hun mottar et et brev fra sin bror (Matthew MacFadyen) som ber henne komme til Moskva. På togreisen dit blir hun kjent med den unge offiseren Vronsky (Aaaron Taylor-Johnson), og møtet slår gnister som ingen av dem klarer å ignorere.                    

Min kommentar:

Å du slette tid .. noe så kjedelig. 
Jeg burde jo kjenne meg sjøl så pass at jeg ikke skulle ha spandert to timer på noe så gørr kjedelig. Selv om jeg må innrømme at filmen tar seg litt opp fra midten og til slutt.  Det er likevel bortimot en prestasjon av meg å se en slik type film. 

Jeg er ingen tilhenger av kostymedramaer av nyere dato.  De er faktisk en stor prestasjon å klare å ødelegge en av filmhistoriens vakreste filmer. Ja, jeg sikter til den forrige filmatiseringen fra 1935   med selveste Greta Garbo i hovedrollen.   Den filmen prensenterte  tidsbildet, dramaet og lidenskapen på en troverdig måte. Jeg så filmen for første gang som 11-åring, og den har klistret seg til hjernebarken.

 Selv om ikke jeg liker denne nye versjonen, så er det meget mulig at den når ut til dagens ungdom. Vi får historien Og da er hensikten nådd.  Alle bør kjenne til Tolstoy.

                               
                                         ANNA KARENINA 2012

                                          ANNA KARENINA 1935


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar