RÖYKSOPP – THE INEVITABLE END. 2014. |
Fra cdon.no:
Röyksopp slipper sitt femte, og siste, album The Inevitable
End mandag 10. november. Dette er deres mest personlige album til nå, og kommer
bare seks måneder etter det kritikerroste mini-albumet Do It Again som de slapp
med Robyn. «Med The Inevitable End har vi beveget oss over i et mørkere tema,
med fokus på tekster. Denne åpne tilnærmingen føles både personlig, ærlig og
avslutende» sier Svein, «Med dette albumet ble det klart at vi ønsket å lage et
album, i klassisk betydning, selv om det blir vårt siste» legger Torbjørn til.
Etter å ha kreert fem komplette utgivelser føler duoen at de i fremtiden vil være enda mer åpne for å ekspermientere med hvordan de skal dele musikken sin. «Vi føler at dette er et farvel til det tradisjonelle albumformatet» forklarer Svein. «I albumene vi har gitt ut hittil har vi kunnet si og gjøre innenfor LP-formatet. Vi skal ikke slutte å lage musikk, men dette er det siste som kommer i albumformat fra oss».
Etter å ha kreert fem komplette utgivelser føler duoen at de i fremtiden vil være enda mer åpne for å ekspermientere med hvordan de skal dele musikken sin. «Vi føler at dette er et farvel til det tradisjonelle albumformatet» forklarer Svein. «I albumene vi har gitt ut hittil har vi kunnet si og gjøre innenfor LP-formatet. Vi skal ikke slutte å lage musikk, men dette er det siste som kommer i albumformat fra oss».
Min kommentar:
Så har jeg hørt de siste tonene som noen gang skal utgis på
plate fra Röyksopp – om vi skal tro ryktene. Det hele er lagt opp til at jeg skal sitte med en klump i
halsen. Stemningen fyller dette albumet, dog med noen
lysere partier innimellom.
Allerede i spor 1 får vi invitasjonen « If you wanna ride
with us tonigt». Tonene er litt
skumle. Jeg tenker tilbake på mine
første ridetimer da jeg bodde i Sørkedalen.
Det var helt nødvendg å ha med en leier, som hadde kontroll på
hesten. Og jeg sitter med noe av den
samme følelsen idet «Skulls» drar i gang. Jeg føler meg litt utrygg. Jeg er fullstendig enig med
de som sammenligner dette med den tyske gruppa Kraftwerk. Vi burde ha festet sikkerhetsbeltene under
spilling av «Autobahn» tidlig på syttitallet.
I spor 2 «Monument» kommer Robyns med sin stemme, og jeg
kjenner meg øyeblikkelig mye tryggere.
Albumet fremstår som mørkt.
Det er gjennomført ved at coveret fremstår i mørke farver, og platene
ligger i grå/svarte innerposer, men lys og liten skrift.
Låta «Rong» m/Robyn er noe merkelig. Hele teksten består av kun to linjer. Jeg tillater meg å gjengi teksten i sin
helhet her:
RONG
What the fuck is wrong with you?
You’re just so
fucking wrong.
Men til gjengjeld så gjentas første linje ikke mindre enn ca
20 (!) ganger. Ja ja, jeg håper at Robyn får svar. Men det spiller kanskje liten rolle, ettersom
det kan se ut som om hun allerede har gjort seg opp en formening. Hørte jeg: -
«Typisk kvinnfolk» ?
Susanne Sundfør avslutter side 2 med låta «Save Me». Hennes
stemme er som alltid klokkeren. Det er
befriende etter alt dette mørke. Men også denne låta har en tristhet over seg,
til tross for taktskifte.
Plate
nr 2 starter veldig lovende.
Gjesteartisten Jamie McDermott, eller Jamie lrrepressible som han kaller seg her, har
en soft, vakker stemme. Dette er virkelg en partylåt, men en sterk og god
grunnrytme. Jeg ser for meg et
stappfullt danseegulv hvor hele folkemengden er i bevegelse.
Neste låt « Here she comes again» har igjen dette
truende, mørke over seg. Her oser det uhygge..
Heldigvis kommer Sundfør igjen og redder oss med
sin særegne røst. Dette er en nydelig
låt, som hever albumet mange hakk og redder oss fra det dypeste mørke.
Så snur vi plata, og i første låt på side 4, så
hopper vi på karusellen som dras i gang idet pickupen treffer rillene. Jeg ble rimelig overraska, særlig ut fra at
albumet hittil hadde vært så dystert, mørkt og seigt. Men nå, som jeg har våkna skikkelig, så ser
jeg er tydelig oppbygging gjennom låtene.
Det skjer på en genial måte, så man er nesten ikke klar over
stemningsendringen før en er med på karusellen.
Heldigvis er ikke farten større enn at man henger med, samtidig som man
begynner å ta innover seg hvor trist det blir nå som vi ikke skal få flere
album fra Röyksopp.
Den nest siste låta för bandet trekker ut støpselet
er instrumentalen «Coup De Grace» Et begrep som brukes om barnhjertighetsdrap,
ifølge Dagbladet. Ligger det et grunnlag
for tolkning her? Uansett så er låta vakker på en særegen måte, og jeg ser for
meg at den kan brukes som soundtrack til så mangt.
Så kommer finalen: «Thank You».
Jeg blir nesten litt rørt. Og det til
tross for at jeg ikke er en svoren tilhenger av electronica. Derimot er jeg tilhenger av artister og band som
setter spor etter seg, både her på bjerget og i det store utlandet. Jeg håper inderlig at gutta i Rötksopp savner
publikum like mye som den siste låta kan tyde på, og dermed kommer
tilbake. Men jeg tror nok at de har
planene klare. Vi får garantert høre mer
fra disse to. Men om dere nå skulle gi
dere som «Röyksopp” så vil jeg takke for laget.
Jeg har fulgt med bandet i mange år.
Adam fikk sitt eple fra Eva, men denne kjerringa fikk sitt eple fra
Røyksopp. I likhet med Adam, så falt jeg for fristelsen og ble evig fortapt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar