onsdag 12. november 2014

NESTEN NY MUSIKK: SIE GUBBA – VEIEN VI SKA GÅ.


Aiko Music / ESS Engros AS  - ESS016





Fra platekompaniet.no:



«Veien Vi Ska Gå», bandets niende utgivelse, bærer bud om en røffere utgave av Sie Gubba. Countryrockerne fra Trøndelag har denne gangen tatt med flere gitarer i studio, og piano og fele har fått større frihet under eget ansvar. Dette har gitt albumet et tøft og dynamisk lydbilde.
Allsangrefrengene kommer på løpende bånd, noe som er blitt en del av bandets varemerke. Tekstmessig er bandet mer direkte, og de har samarbeidet med selveste Terje Tysland på en av låtene som gir et lett skråblikk på handelsstandens forretningsmetoder.
Plata er produsert av Magne Almås og Petter Øien, og er innspilt i Touchdown Studios i Fossegrenda i Trondheim.

Min kommentar:
Ny plate med «Sie Gubba».  Da vet jeg hva jeg får. Plata er ikke helt ny da, men jeg har ikke hørt den tidligere.  Jeg kjøper aldri denne typen musikk.  Men det er mest fordi den kun blir utgitt på cd.  Om denne eller neste utgivelse kommer på vinyl, så havner den i hylla.

I likhet med band som DDR, Di Derre, Hellbillies osv,osv er dette et av de aller beste livebanda vi har her på bjerget.  De skaper god stemning og hæla i taket.  Med verselinjer som «Festa å tura å drakk» så forsterker de sin image som partyband.

Vi elsker sånne band som Sie Gubba, og vi behøver dem.  Vi trenger denne type musikk for å forene generasjonene og vedlikeholde en av de aller sterkest kulturskattene vi har, - nemlig bygdefestene.  Jeg blir lykkelig av å være på det lokale festlokalet hvor en 18-åring byr opp bestemora si og danser swing så svetten spruter. For meg er dette et bilde på at musikk samler folket gjennom dans og opplevelse.  
Det er også gledelig at det i tillegg til disse tradisjonelle festene nå også blir arrangert flere og flere festivaler. Om disse gubbene kommer til et arrangement i nærheten, så møter jeg opp – selvfølgelig.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar