mandag 24. november 2014

KVELDENS FILM: THE WOLF OF WALL STREET










Fra cdon.no:
Martin Scorsese har regissert den sanne historien om aksjemegleren fra New York, Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio). Fra den amerikanske drøm til næringslivets grådighet, går Belfort fra aksjer og rettferdighetssans, til børsnoteringer og et liv i korrupsjon på slutten av 80-tallet – noe som ga ham navnet «The Wolf of Wall Street». Penger. Makt. Kvinner. Dop. Fristelsene var store og trusselen fra myndighetene var irrelevant. For Jordan og hans ulveflokk var mer aldri nok.

Min kommentar:

Her er virkelig Leonard Di Caprio i sitt ess.  Han har utviklet seg fra «søtklump» til å bli en av de aller beste karakterskuespillerne jeg kjenner til.

Jeg er så gammal at jeg husker jappetida, og jeg kan bekrefte at filmen har skapt et tidsriktig bilde av denne tiden.  Det var kort og godt ingen grenser.

Men hvor mange Wall Street filmer tåler vi å se? Det har jo vært noen opp gjennom årene.  Men dette er faktisk en av de bedre takket være gode karakterer og gode skuespillere.  Ja, filmen er noe lang.  Tre timer er kanskje i lengste laget for enkelte selv om filmen er så pass innholdsrik. Det skal sies, at jeg kjeder meg ikke et sekund.  Men kanskje det skulle vært en miniserie produsert for TV, i tillegg en forkortet filmutgave.  Men det ville vært vanskelig å utelate noe. Filmen er tettpakket av drama og action. Derfor er det helt greit å bruke tre timer på en kvalitetsfilm.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar