lørdag 8. august 2015

DAGENS BOK: TORKIL DAMHAUG – FLYKT MÅNE



Fra cdon.no;
En ung mann blir funnet bevisstløs i Avignon og havner på en psykiatrisk klinikk. Overlegen der innser at mannen vil komme til å miste språket som resultat av noe han bærer inne i seg. Hun forstår også at det har med en kvinne å gjøre, som er funnet død i Paris. Mens politiet etterforsker saken, setter hun igang sin egen etterforskning. © DnBB AS


Min kommentar:


Ja, dette var en helt anderledes leseopplevelse.    Det er ikke vanskelig å forstå at forfatteren har store kunnskaper om menneskesinnet.  Cv'en hans sier at han er psykiater.  Godt er det, for da føler jeg meg litt tryggere.  Det er jo faktisk en del dyptgående og essesielle spørsmål han stiller underveis i boka.  Historien kan virke underlig og litt skremmende.  Men igjen, med en psykiater ved min side så er både den delvis språkløse mannen og undertegnede i de beste hender.

Midtveis i boka holdt jeg på å gi opp.  Jeg følte at jeg leste en legeroman mer enn en krim.  Men så tar den kvinnelige overlegen saken i sine egne hender.  Da begynner ting å skje.  Vi blir med på en spennende reise til ukjente miljøer i hennes jakt på sannheten.   Og etterhvert som brikkene faller på plass, så blir også jeg fanget av boka. Så fra å være skeptisk til både forfatteren Damhaug ut fra hans noe spesielle form , så ligger nå neste bok fra forfatteren klar til lesing.  Dette var debutromanen til Torkil Damhaug.  Det blir spennende å følge med på hva han vil gi oss videre.  Jeg tipper at han vil gi oss bøker hvor det legges vekt på mentale/psykologiske gåter.  I tilfelle er det bare å glede seg.

Her finner du boka som pocket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar