torsdag 6. juli 2017

DAGENS BOK: CAMILLA GREBE – NÅR ISEN BRISTER





Fra cdon.no:

Hun forelsker seg i den øverste sjefen. Kort tid etter forsvinner han, og liket av en ung kvinne blir funnet i huset hans. Emma har en elsker. En elsker som er alt hun har drømt og mere til. Det er bare ett problem, han er direktør i kleskjeden som hun arbeider for. En upraktisk detalj, men samtidig veldig pirrende. Etter forlovelsesmiddagen deres forsvinner Jesper sporløst. Og ikke lenge etter blir en ung kvinne funnet bestialsk myrdet i hans flotte hus i en fasjonabel forstad til Stockholm. Peter Lindgren er en resignert, men rutinert politietterforsker. Han får hjelp av atferdsforskeren Hanne Lagerlind i etterforskningen av det bestialske drapet på den unge kvinnen. Drapet har tydelige likheter med en ti år gammel sak, som fortsatt er uløst. Hvem er den drepte kvinnen? Har drapet noe med den ti år gamle saken å gjøre? Og hvor er den forsvunne elskeren? Når isen brister er en psykologisk krim, både skremmende og overraskende.


Min kommentar:

Jeg hadde store forventningen til denne boka ettersom jeg tidligere har lest bøkene om Siri Bergmann, hovedpersonen som Camilla Grebe skapte sammen med sin søster.

Jeg ble derfor litt overrasket da jeg ikke møtte Siri igjen.  Dette var noe helt annet. Her er det foskjellige hovedpersoner som hver og en forteller med en «jeg-stemme».  Litt forvirrende i starten, men det gikk ganske greit å få oversikten over hver som gjorde ditt, og tenkte datt.

Dette er psykologisk krim på sitt beste. Historien begynner temmelig rolig.  Men det bygger seg opp, nesten uten at jeg som leser merker at tempoet øker.  Etter hvert så føler jeg at jeg har nok med å klore meg fast.  Da går handlingen så fort at jeg er livredd for å ikke henge med.  Det kjennes som om jeg skulle gå glipp av noe, så vil det være livsviktig for meg.

Å endelig!  ….  Opplever jeg å bli skikkelig overrasket.  Jeg er livredd for å spoile noe her.  Men det kan vel ikke være galt å si  at du har en overraskelse i vente.

Denne boka likte jeg, og jeg håper at du også liker den. Men husk.  Du må være skjerpa…hele tiden.
God fornøyelse.

Her kan du kjøpe boka som innbundet og som 













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar