mandag 10. juli 2017

FRA PLATEHYLLA: LIBIDO LINK – GATELANGS


1990. Not On Label (Libido Link Self-Released) ‎– LL-1


Bandet Libido Link var fra Tromsø.  Medlemmene var 3 damer og 1 mann.  De kom opprinnelig fra to forskjellige band, Fandens Oldemor og Fetter Anton.  

Som så mange andre unge dyktige musikere fra Nord Norge,  flyttet de til Oslo for å bli musikere på heltid.  Den gang da var det liksom Oslo som var det eneste rette om man skulle bli  artist på heltid.

Men om dette var det rette for jentene og gutten fra nord er jeg usikker på.  Jeg husker at det ble er j…. sirkus etter at bandet ble presenter i et program på Nrk1.  En journalist fra hovedstaden likte slett ikke det han så og hørte og høvlet verbalt over både Nrk og Tromsøbandet.  

Jeg mener å huske at journalisiten uttalte noe sånt som at de alle enten hadde sittet fast eller burde sitte fast i drivisen der oppe i nord. 

OK.  Mulig at isen har smeltet siden åttitallet, men det var vel ikke stort mere drivis i og rundt Tromsø den gang  enn i dag. Dette utsagnet skapte en del rasende nordlendinger i Oslo. Mulig jeg ikke husker utsagnet ordrett, men jeg husker reaksjonen til folket var nord.

Jeg opplevde bandet en gang på Blitzhuset.  Men jeg er usikker på om det var en øvelse eller en konsert.  Tror det rett og slett var en Jam-session, hvor alle hadde fått beskjed om å «ta med horn».  Jeg vet ikke om dette uttrykket eksisterer enda, men i "gamle dager" dette var et uttykk for å ta med et instrument.   Husker at jeg pratet med en av de hyggelige jentene i bandet. Ja, for hun var hyggelig, men også litt sint

Jeg var vel ingen typisk gjest på Blitzhuset.  Men dette var et sted hvor alle var velkommen.  Her var det rimelig høyt under taket, og for oss musikkintereserte var huset et eldorado.  Alltid musikk og så må vi ikke glemme at de hadde byens beste vafler.  Og etter det jeg kan huske så var det servering døgnet rundt.  

I det siste har jeg lest at det er noe som heter konstruerte minner, så det kan være at dette er minner jeg har lagd meg ut fra slik jeg vil huske de gangene jeg var innom Blitz.  Uansett så må jeg ha hatt det fint der.

Etter at jeg hadde spilt plata, måtte jeg selvfølgelig sjekke om TV programmet fremdeles lå i Nrks arkiv.  Og ja, jeg fant det.  Jeg lurer på om det var vokalistens lille, og sikkert berettigede spark til plateselskapene som denne Oslo journalisten fyrte seg opp over.
Du kan se programmet her.


Du finner bandet helt til slutt ( 1.23.40. ) på dette youtube-klippet. Deres låt er den site på dette samlealbumet, men et par dusin "Blitz-Hits". Husk at disse pønkerne ikke er like sinte som de høres ut.  De hadde mye på hjertet, og av og til var det nødvendig å heve stemmen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar