søndag 2. juli 2017

KVELDENS FILM: STALINS HEMMELIGE LEGE





Kanal: Nrk1
Skuespillere: Denis Podalydès, Amandine Dewasmes, Tom Novembre, Regis Romele, Edouard Baer, Marie Payen, Marina Hands, Anne Benoît, Grégory Gadebois, Gilles Segal, André Dussollier, Gilles Gaston-Dreyfus
Regi: Marc Dugain
År: 2010
Språk:  Fransk
Sjanger:  Drama

Fra filmweb.no:


Året er 1952. Anna er lege og bor i Moskva sammen med sin mann. En dag blir hun brakt til Kreml for å kurere selveste Stalin, men må holde tett om sin viktige pasient. Og mens Annas forhold til Sovjetunionens leder blir stadig sterkere, blir hennes ekteskap utsatt for store prøvelser.



Min kommentar:

Det er svært sjelden jeg ser en film hvor det ikke snakkes engelsk eller et nordisk språk. Jeg er ikke så alt for tålmodig, så svært ofte holder jeg på med andre ting samtidig som jeg ser på en film eller en TV-serie. Derfor er jeg avhengig av å forstå språket for å kunne få med meg handlingen.  Jeg var derfor litt skeptisk ettersom dette var en fransk film.  Men jeg liker godt filmer som forteller historier fra virkeligheten, og særlig historie fra landene bak jernteppet. Så derfor falt valget på denne franske filmen i kveld.

Som kjent hersker det stor uvitenhet om Stalins private liv.  Det er også mange spørsmål og myter om hans sykdom og død.  Nettopp derfor syntes jeg at denne filmen var severdig.  

Men man kan stille spørsmål om dette virkelig er den hele og fulle sannhet.  Ja, det får vi aldri et sikkert svar på.  
Men jeg føler at denne filmen gir en ekte og dermed sann historie. 

Vi blir presentert for en utrolig sterk og kunnskapsrik dame i legen Anna.  Hun lever et helt vanlig liv under enkle kår sammen med sin mann.  

Men etter at Stalin valgte henne sm sin personlige lege er hun nødt til å si farvel til sitt gamle liv, og dermed sine nærmeste.  Hun kan selvfølgelig ikke si et eneste ord om hvor hun skal eller hva hun skql gjøre.  

Det er hjerteskjærende å se når hun forlater sin kjære mann.  For en styrke denne damen viser.

Jeg likte filmen.  Selv om skuespillerne er ukjente for meg så gjør de en  super innsats. 

Om dette er sannheten, Ja, se det vet jeg altså ikke.  Men filmen virker troverdig.  Så jeg velger å tro at dette er hva som hendte med og rundt Stalin i hans siste år og dager. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar