mandag 3. juli 2017

FRA PLATEHYLLA: NABOENS ROCKEBAND - «I SKYGGEN AV SHADOWS»


1977.  Arctic Records ‎– ARC 8623

1977.  Arctic Records ‎– ARC 8623


Shadowsmusikken ble populær i Europa tidlig på sekstitallet.  Dette var gitarbasert rockemusikk.  Denne typen musikk ble selvfølgelig også populær i Norge.  Men jeg vil tro av populariteten var dalende om ikke helt over da denne skiva kom ut i 1977.

Ryktene sier at det var bandets gitarist Eirik Lie som fikk viljen sin.  Han hadde spilt Shadowsmusikk allerede tidlig på sekstitallet, og som vi kan høre på denne skiva, så var han lagt ifra lei av å spille gitar-rock.

Men nå er det ikke først og fremst musikken denne skiva er kjent for.  Den har etter hvert blitt en samleobjekt på grunn av coveret.  Kan du se hvorfor?.

Her kommer et lite hint:
En annen LP som solgte i bøtter og spann dette året var Smokie «Greatest Hits» med bl.a. landeplagen «Living nest door to Alice».





Her er Smokies cover.  Kanskje ikke så rart at noen protesterte.


Hvem som fikk den gode ideen å lage et platecover prikk lik det som prydet albumet som lå på topp på salgslistene akkurat da, vites ikke.  Og det gikk ikke mange dagene før platene ble inndratt, og en ny utgave med nytt cover kom i butikkene.

Jeg kjenner ikke salgstallene for dette albumet, men de var nok ikke så veldig høye. De kvalifiserte i hvert fall ikke  til å komme på VG-lista.  Verdien på bruktmarkedet er heller ikke så veldig høy.  I hvert fall ikke om jeg skal spekulere ut fra hva jeg selv måtte gi for mine to eksemplarer.  Eller kanskje jeg bare har vært heldig.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar