onsdag 5. juli 2017

FRA PLATEHYLLA: KEN-DANG- MONSTERS & MIRACLES


1984.  Strawberry Records ‎– SRLP 112


Så sier jeg «Over til Bergen»…igjen.  Jeg har ikke tall på hvor mange band og artister og band hjemmehørende i Bergen jeg har møtt på i min lille private prosjekt «Vinyl til Frokost».  

Og nok en gang støtte jeg på kjentfolk.  Og da mener jeg en orntlig TV-kjendis; - nemlig vokalisten i dette bandet som er ingen ringere enn Kjersti Bergersen.  Ja, du vet hun programlederen i TV2 som bl.a. pusser opp eller lager hager og utemiljø til folk i programmet «Tid for Hjem»

Ken-Dang ble startet på begynnelsen av 1980-tallet av gitarist Odd Harald «Beinet» Hundvin, bassist Ronald Jensen, tangentspiller/trombonist Morten Odéen som tidligere hadde spilt i gruppen Blåfugl, vokalist Kjersti Bergesen som tidligere hadde spilt i Ohms Marsj og Parkens Grøde, og trommeslager Terje H. Hanssen som hadde en fortid i forskjellige swing­jazz- og storband på 1970-tallet. Navnet Ken-Dang kommer fra ledetrommen i javanesisk gamelanmusikk. (Fra wikiedia)

Det sier seg nesten selv at dette skulle bli et band med et svært egenartet lydbilde.  Her var det new-wave, eksotiske rytmer og tidriktig synthesizer.  

Noe for en hver smak, og de aller fleste likte hva de hørte.  Låta  «Hours And Days» husker jeg godt fra utallige radiospillinger.  Eller det vil si, det var katta jeg hadde den gang, Benjamin, som var oppkalt etter Menig Benjamin fra filmen du vet  Katta var forresten hunkatt viste det seg etter noen måneder. Nok om katta, nestn.  Fordi det var hunkatten Benjamin som gjorde meg oppmerksom på denne låta.  

Jeg hadde egentlig glemt dette, og ante vel ikke hvem som fremførte denne radiohiten som ble spilt en god del på diverse nærradiostasjoner en kort periode på åttitallet.

Fordi hver gang  tonene fra saksofonen kommer i den låta, ja, - da bråvåkna katta, uansett hvor hardt den lå og sov.  Men om katta likte låta, nei – det vet jeg ikke.  Men dette morsomme minnet ble vekket til live da jeg hørte disse saksofon-tonene i dag.  

Og det er jo det musikk dreier seg om.  Glede her og nå, men også minner, knyttet opp til opplevelser  eller stemninger.  Derfor er musikk så viktig for oss.  Musikk gjør faktisk livet rikere. 

Og selvfølgelig ligger denne låta som vekket katta Bejamin i Nrks rike arkiv.  Du kan se og høre låta ved å trykke her







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar