tirsdag 29. august 2017

FRA PLATEHYLLA: IVAR SIMASTUEN - DER ÅA BRUSER.

Prosjekt "Vinyl til frokost".


1975 Polydor ‎– 2920 145



Ivar Simastuen ble kjent som den syngende politimannen.  Hans plate «Brunen» ble en landeplage.  Og det var knapt nok en ønskekonsert uten avt Ivar og Brunen var på spillelista. 

Jeg vet ikke om han noen gang tok pause fra sitt arbeide som politi, men jeg vet at han senere jobba som fingeravtrykksskspert.  Dette var på åttitallet en gang.  Nå måtte jeg sjekke Wikipedia, og der står det faktisk at han jobba både i Kripos og senere i Justisdepartementet, og som politiinspektør.  Han pensjonerte seg i 1999.

Plateutgivelsene kom jevnt og trutt i 10 år fra 1972 til 1982.  Jeg antar at interessen for musikken hans da var dabbet litt av.

dette Nrk klippet fra 1993 kan vi høre Simastuen snkke om det å kombinere artistlivet med fast jobb i politiet.

Simastuen synger viser om livet på bygda.  Kall det gjerne bonderomantikk. På dette albumet gir han oss to viser av Vidar Sandbeck.   Hans spesielle varme dype stemme bærer sangene godt.  Og som han selv sier « Sangene mine ble ikke arrangert i hjel»  Dette kunne han takke selveste Kjell Karlsen for.  De to samarbeidet nært gjennom Simastuens karriere. Det var nok hans særpreg som gjorde at han ble så populær.

En liten kurositet: Da jeg ble kjæreste med min kjære Arild var jeg veldig spent på hva slags type musikk han likte.  Joda, svarte han.  Han likte Kirsten Langbo og Ivar Simastuen.  Jeg trodde han fleipa, men det skulle vise seg at han hadde ikke greie på musikk, og var overhodet ikke interessert.  Han ville helst ha det helt stille, mens jeg må ha lyd på alltid og overalt.  Sjelden har vel en så umusikalsk og uinteressert man bært flere vinylplater enn min kjære Arild.  Men etter hvert så lærte han seg å lytte til et fåtall artister.  Er det rart jeg savner han hver eneste dag?  Og særlig når jeg hører muskk med Arilds yndlingsartister, Simastuen og Langbo.

Det finnes ingen sanger fra dette albumet ute på Youtube.
Albumet ligger heller ikke ute på Tidal eller Spotify..
Men du finner et par samle-plater på begge tjenestene Tidal  og  Spotify



Jeg tar like god med landeplagen "Brunen" selv om den ikke er med på denne plata. Det er ikke så ofte vi hører denne på radioen lenger.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar