lørdag 5. august 2017

TV-SERIE: THE SNIFFER






Kanal:  Netflixkuespillere: Anastasia Zurkalova, Nina Gogaeva, Ivan OganesyanSesong: 2
Episoder: 8 + 8
Sjanger:  Action /Drama
År: 2013 / 2016
Nasjon:  Ukraine


Fra netflix.no:

En usedvanlig luktesans gir denne kriminaletterforskeren unik innsikt når han skal løse mysterier, men evnen gir ham problemer på det personlige plan.




Min kommentar:

Det er ikke hver dag jeg ser en TV-serie fra Ukraina, så dette gledet jeg meg litt til.

Hovedpersonen i denne serien løser forbrytelser bedre og fortere enn selveste CSI.  Er det mulig?  Etter de første episodene ville jeg sagt ja.  Men så blir det for mye fjas og tull. Beklager!

Ideen er god.  Og tenk hvor bra denne serien kunne vært med litt bedre produksjon og manus.  Mulig jeg ser på dette med litt andre øyne enn ukrainerne gjør.  Det hele virker litt amatørmessig.  Særlig blir dette fremtredende i de få partiene de våger seg på litt dataanimasjon. Men jeg skal være så pass rettferdig her, så jeg aner kanskje en liten forbedring i sesong 2.

Men for all del.  Om du, som jeg liker å se en annerledes TV-serie så er dette noe helt utenom det vanlige.  Jeg er usikker på hvilket språk det snakkes i serien.  Det høres ut som om det er russisk ettersom jeg forstår noen få ord.  Men jeg aner ikke hvordan ukrainsk lyder, eller hvor mye beslektet disse språkene er.

Fordelen med et ukjent språk er at man må følge med, og lese teksten. Her nytter det ikke å sitte på Facebook samtidig som man ser på TV.
Hovedrolleinnehaveren kommet fra Estland.  Både han og alle de andre skuespillerne er helt ukjente for meg.  Noen spiller bra, men andre er ikke så mye å skryte av.

Det er en mengde merkelige episoder og ting jeg undrer meg over.  Det kan se ut fra diverse scener hvor det arbeides ute i felten at veistandarden ikke er helt topp.  Det ligner litt på syttitallets veier i Velfjord.  Men hvorfor i all verden kjører da hovedpersonen en rå sportsbil, en Dodge Challenger srt. Men den røde sportsbilen er jo fin å
 se på da. 

Huff, jeg føler meg nesten litt slem nå, fordi jeg vil så gjerne si noe riktig positivt om denne serien. Men det jeg kan si er at den er svært original.  Det skulle ikke forundre meg at amerikanerne lager sin versjon.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar