lørdag 26. august 2017

FRA PLATEHYLLA: TERJE RYPDAL – SAME






1971.  ECM Records ‎– ECM 1016 ST





I dag fikk jeg en liten utfordring da jeg skulle plukke ut en plate til mitt prosjekt «vinyl til frokost»

Men nå ligger selveste Terje Rypdal, som for øvrig fyller 70 år denne uka,  på platespilleren.  Han er jo en av Norges aller aller ypperste gitarister.  

Men, i dag er det et lite men, - fordi jeg er ikke spesielt glad i musikk i sjangeren fusion, impro eller moderne Jazz.  Og etter det jeg hører i starten, så er et nettopp det denne platen gir meg.  Jeg har faktisk litt problemer med å slappe av når jeg ikke forstår helt hvor det bærer hen musikalsk.

Men så oppdager jeg Inger Lises stemme, og da klamrer jeg meg til den og lar meg føre med ut i denne, for meg noe ukjente musikalske verden.  Jeg lar meg til og med forføre i enkelte partier, selv om Inge Lises stemme forlater meg.

Joda, dette er tidvis vakkert, men musikken er også utfordrende.  Dette er en av Rypdals tidligste album, det fjerde litt avhengig av hvordan man teller. Jeg har inntrykk av at jazz og rock har nærmet seg hverandre på disse 40 årene som har gått.   På denne platen fra 1971 kan jeg høre små partier hvor rocken bryter inn.  Men i senere album med Rypdal så er det en litt annen sound.  Men spennende er det uansett.

Jeg sier herved «Takk for turen i et for meg litt ukjent musikklandskap» til ekteparet Rypdal fra 1971.
Med Hr og Fru Rypdal er ikke alene.  Se her hvem de har med seg av musikere:
     
    Electric Bass – Bjørnar Andresen 
    Electric Bass, Double Bass – Arild Andersen 
    Electric Piano – Bobo Stenson, Tom Halversen 
    Engineer – Jan Erik Kongshaug
    Guitar, Flute – Terje Rypdal
    Oboe, English Horn – Ekkehard Fintl
    Percussion – Jon Christensen
    Producer – Manfred Eicher
    Tenor Saxophone, Flute, Clarinet – Jan Garbarek
    Voice – Inger Lise Rypdal







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar