torsdag 3. august 2017

KVELDENS FILM: SALTING THE BATTLEFIELD





Skuespillere:      Shazad Latif,     Leanne Best,     Rupert Graves,     Bill Nighy.     Ewen Bremner,     Saskia Reeves,     Olivia Williams.     Ralph Fiennes.     Daniel Ryan.     Kate Burdette,     Felicity Jones,     Judy Davis,     Andrew Cleaver,     James McArdle,     Helena Bonham Carter,
Kanal:  Nrk1
Sjanger:  krim /thriller
År: 2014
Nasjon:  Bristisk

Fra filmweb.no:
Johnny Wooricke er denne gangen i Europa sammen med ekskjæresten Margot, på flukt fra MI5 og en hevngjerrig statsminister. Han innser at både han selv og familien blir holdt under oppsikt, og han er i ferd med å gå tom for penger. Han blir nødt til å foreta seg noe for å komme seg ut av spillet han er blitt en del av...


Min kommentar:

Har du noen gang tenkt over hvor mye filmmusikken har å si for din opplevelse av filmen?  Tenk f.eks. på «Haisommer»  Hadde filmen vært like spennende om det var tonene av trekkspill som hadde fulgt hvithaien i hans intense jakt på de badende ?

Jeg er ingen tilhenger av enkelte typer jazz, og denne filmen har tonefølge av nettopp den typen jazz jeg ikke er så altfor glad i.  Så derfor åpner filmens første minutter av intens jazz og en smule irritasjon fra min side.  Men historien blir ganske raskt så pass interessant at jeg tvinges til å glemme musikken litt, men jeg klarer det ikke helt.

Dette er britisk film på sitt aller beste, med kjente skuespillere som jeg har sett i utallige TV-serier.  Jeg kjenner dem alle svært godt, men vet ikke navnet på en eneste en av dem. 

Filmen drives framover i typisk lavmelt brisk tempo.  Om dette hadde vært en amerikansk film , så hadde de krydret med actionscener med rop og skrik. Men det er ikke mindre spennende av den grunn.  Heller tvert imot, vil jeg påstå.  Her kan vi i fred og ro reflektere over handlingen og  studere de personene som er viktige for handling og framdrift.

For meg var dette så absolutt en god filmopplevelse.  Jeg har selvfølgelig sett bedre filmer, men jeg fikk halvannen time helt grei underholdning.

Men aller mest imponert er jeg over hovedrolleinnehaverens styrke.  Det er en scene hvor han lekende lett løfter 2 kartonger, altså 24 flasker vin lekende lett opp fra bagasjerommet.  Disse kartongene bæres med en hånd inn til kjøkkenet ???

Jeg er nærmest vokst opp på den lokale kinoen i hjembygda mi.  Min far viste filmen og min mor solgte billetter.  Pappa måtte ofte prøvekjøre filmen og jeg fikk da et glimt av scener som kunne virke skremmende.  Men da lærte jeg at det var noe som het filmtriks.  Men i denne filmen var filmtrikset så elendig utført, at det var latterlig.  Skjerp dere folkens.  24 flasker vin veier mer enn 25 kg.  Denne karen bar to tommer esker.  Det var lite troverdig.

Ikke før jeg hadde sett filmen ferdig, gikk det opp for meg at dette egentlig er film nr to fra en serie på tre.  I tillegg finnes det en TV-serie med flere sesonger.

Jeg ser at Nrk har sendt alle filmene tidligere, men det er kun denne ene som har blitt vist i det siste.    TV-serien derimot, er ikke vist.

Jeg er usikker på om jeg er fristet til å se opptil flere sesonger av denne britiske spionthrilleren.  Men et par filmer til?  Ja takk.

Historier om korrupsjon og relasjoner i en nasjons maktelite er alltid spennende.  Heldigvis er det bare fiksjon og historiene er langt unna virkeligheten..  Eller er det det? ……..










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar