tirsdag 22. august 2017

FRA PLATEHYLLA: KITCHIE KITCHIE KI ME O



2011. EMI Music Norway AS ‎– 5099908397119


Jeg husker så inderlig godt da jeg hørte dette bandet for aller første gang. Jeg satt hjemme på Hilstad og hørte på radioen, og spisset ørene litt ekstra da jeg hørte en låt fra dette albumet.  Senere på kvelden, eller for å være helt ærlig, - litt utpå natta ringte en musikkglad venninne.  Som vanlig gikk pratet om musikk, artister og band.  Da hun plutselig spurte «Har du hørt det nye svenske bandet Kitchie Kutchie ett eller annet».   Jeg var ikke så rent lite stolt da jeg kunne fortelle henne at:  «Nei du, dette er et norsk band, bestående av medlemmer fra flere band».

Ja, fordi, dette er noe så sjeldent som en norsk supergruppe (ifølge wikipedia). 
Bandet består av:
    Alexander Kloster-Jensen - vokal, gitar fra Riccochets,       My Midnight Creeps, Madrugada, Ulver, m.fl.
    Frode Jacobsen – bassgitar, Madrugada
    Behzad Farazollahi – trommer, My Midnight Creeps
    Dag Stiberg – saksofon, My Midnight Creeps, Now               We’ve got members
    Anders Møller – perkusjon, Euroboys, Anal Babes, Kåre     & The Cavemen, m.fl.

Supergruppe.  Ja, da sier det seg selv at forventningene ble skrudd himmelhøyt.  Dette er musikere med flere kilometer lang CV hver for seg.  Men hva skjer når man setter disse sammen i et helt nytt band hvor de skal fremføre en helt ny type musikk.

Da jeg hørte denne skiva og dette bandet aller første gang så ante jeg ikke hvem som spilte, eller hvor bandmedlemmene kom fra.  Det var veldig greit, fordi da kunne jeg lytte på musikken og danne meg en mening ut fra det jeg hørte.  Og jeg likte det umiddelbart.  Det er ikke så ofte vi får servert denne formen for 60-talls psyckedelisk rock i disse dager. Det spesielle og morsomme med denne skiva er at låtene er så varierte.  De er lyse og de er mørke.  Variasjonen gjør dette til et spennende album å høre på.  Jeg har spilt denne skiva mange, mange ganger siden jeg kjøpte den i 2011.  Men hver eneste gang oppdager jeg nye ting.

Her får jeg gitarriff, brutale blåsere og kordamer som gir alt.  Tempo varierer, noe som bidrar til at dette er et morsomt album å spille i sin helhet.  Ofte blir det til at man lager spillelister med sine favoritter.  Men denne skiva spiller jeg fra start til slutt.- Hver eneste gang.

Om du enda ikke har hørt denne skiva, så bør du skynde deg.  Jeg lover deg en god musikkopplevelse.
Albumet ble liggende 7 uker på VG-lista med en 13.plass  som høyeste plassering.

Her kan du høre albumet på Tidal eller Spotify















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar