torsdag 31. august 2017

FRA PLATEHYLLA: HALVDAN SIVERTSEN – UTSIKT MINUS INNSIKT GIR TILNÆRMET BLINDHET FRA TOPPEN AV PYRAMIDEN


Prosjekt  «vinyl til frokost»




1975. Experience Records  ‎– EXPLP 2011


Halvdan Sivertsen trenger vel ingen nærmere presentasjon.  Denne folkekjære Bodø mannen som sang seg rett inn i mitt hjerte, og sikkert halve Norges, med «Kjærlighetsvisa» i 1979.

Men Halvdan ga ut et par plater før 1979.  Den første kom i 1973 og hadde tittelen «Halvdan 23 1/2 År».  Andreskiva ligger på platespilleren min akkurat nå og bærer sikker Norges lengste platetittel.  Se bare her:
       «Utsikt Minus Innsikt Gir Tilnærmet Blindhet Fra Toppen Av Pyramiden»

Hvorfor denne lange tittelen?  Og hva betyr den egentlig?  Tja, ikke vet jeg.  Men ut fra tekstenes innhold kan det se ut som om unge Hr Sivertsen vil si noe.  Vi vet jo at Halvdan har meninger om mangt, og er ikke redd for å si fra gjennom sine tekster.

Da dette albumet ble innspilt var Halvdan student ved musikklinja ved Lærerhøyskolen på Nesna. Albumet ble innspilt hos Nils Øybakken i Mosjøen.  Jeg mener å ha lest et sted at Halvdan har sagt i et intervju at de to første albumene solgte ikke noe særlig.  Ifølge artisten selv så kjenner han vedkommende som kjøpte den første skiva. 

Det er nok en underdrivelse fra Sivertsens side.  Fordi jeg har’n, og Halvdan kjenner ikke meg.  Men det sies at albumet kun solgte til slektninger og nære venner av familien.  Det andre albumet solgte litt bedre da han her hadde fått god hjelp av både lærere og medelever fra Nesna.  Antall potensielle kjøpere av plata økte med anntall musikere, så salgstallet ble noe høyere.  Men om man ser på prisen på bruktmarkedet, så bekrefter dette at salgstallet nok var ganske lavt.

Her er hva nettstedet mic.no skriver om det andre albumet:
- - "Oppfølgeren fikk den lite salgsvennlige tittelen Utsikt minus innsikt gir tilnærmet blindhet fra toppen av pyramiden (1975). Omslaget sto i stil – det var en etterligning av en synsprøveplakat fra et legekontor. Innholdet var også ganske ambisiøst. Tittelkuttet strakk seg over en hel plateside, og besto av fem deler som til sammen varte i 20 minutter. Akustisk ble avløst av elektrisk, solosang supplert med kor (The Desperate Singers), og det dukket også opp en solo på synthesizer. Dette var progressiv rock med norske tekster, et krasst angrep på samfunnspyramiden. Produsenter var Sivertsen og Øybakken". - -

Det er litt rart å høre Halvdan Sivertsen synge på bokmål.  Det blir liksom litt forfinet. Personlig liker jeg at han synger på dialekt. Tekstene treffer bedre da.  Fordi Halvdan vil gjerne si noe.  Og vi bør lytte, enten han kommer med samfunnskritikk, eller han hvisker romantiske ord og vendinger til sin kjære, uten å være det minste flau over det.

Tittelmelodien er et verk som varer hele den ene LP-siden..  Vakkert og variert gitarspill.
Når det gjelder sangen «Etterpå», så lurer jeg på om også denne er skrevet etter en krangel med kjæresten.  Det er en tekstfattig låt, men du verden for et budskap.  Her er hele teksten, men låten varer over 4 minutter.

«Tung av lykke
Du og jeg sammen igjen
Vel verdt å vente
Du og jeg
Igjen»

Resten av tekstene finner du her

I skrivende stund ligger hele albumet ute på youtube.  Legger en link under her, men det er ingen garanti hvor lenge den ligger der.  Så derfor:  Skynd deg å høre på dette albumet med det litt merkelige tittelen.

Må bare legge til at jeg har alle Halvdans skiver.  Vi plastesamlere får jo nesten utslett og pustevansker om vi oppdager at vi mangler et album av en bestemt artist i samlingen vår.  Jeg samler kun på norsk musikk, så en skulle tro at det var mye lettere.  Men jeg har etterhvert oppdaget at det finnes utrolig mange album og artister å jakte på.  Men denne skiva burde vært i enhver samlers hylle.  Om ikke annet så utely\ukkende på grunn av tittelen.  Men, - musikken er faktisk overraskende bra.  Ikke sant?














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar