onsdag 9. august 2017

KVELDENS FILM: J.EDGAR







Kanal:  Viaplay
Skuespillere:      Leonardo DiCaprio,     Naomi Watts,     Armie Hammer,     Judi Dench,                                         Dermot Mulroney,     Lea Thompson
Regi:     Clint Eastwood
År:  2011
Land:  USA

Fra viaplay.no:
J. Edgar Hoover var ansiktet til det amerikanske politiet i nesten 50 år. Han var fryktet og beundret, foraktet og æret. Men bak lukkede dører, hadde han hemmeligheter som hadde ødelagt hans image, karriere og liv.

Min kommentar:

Nok en film om en historisk amerikaner.  Men mest av alt en film om makt.

Vi kjenner historien om Mr Hoover som bygde opp FBI. Det er ikke tvil om at det var nødvendig med en skarp hjerne for å få dannet FBI.  Men var det nødvendig med en så hard hånd?  Jeg har ingen forutsetninger for å mene noe om dette.  Men jeg lar meg overraske og irritere over all unødvendig maktbruk Hoover utøver. 

Det er lett å mislike denne mannen.  Han minner litt om en annen leder fra dagens USA.  Jeg skal ikke nevne navn.  Hoover gikk ikke av veien for å ta æren for andres innsats og resultater.  Han sparket folk i hytt og pine, eller som han selv sa «Jeg avskjediger folk som ikke holder min standard».  Han slagord var at «Informasjon er makt»  
Der den profesjonelle Hoover var knallhard, var den private siden temmelig soft og usikker.  Han hadde paranoide trekk.  Han var også under streng kontroll av sin mor, noe som noe helt sikkert preget hans personlighet.

Det har lenge vært spekulert i om Hoover var homoseksuell.  Noe som absolutt ikke var stuerent i maktens øvre kretser. Det var vel heler ikke så lett å leve som homoseksuell etter at hans mor ved eb anledning uttalte: «Jeg vil heller ha en død sønn enn en homse til sønn»

Leonardo Di Caprio gjør en god innsats. 
Vi får ikke alle svar om personen J.Edgar Hoover på disse vel to timene filmen varer.  Men jeg ble underholdt og ble i tillegg så pass nysgjerrig på denne typen at jeg vil søke mere info om han.  Men jeg vil garantert styre unna den boka han selv skrev om sitt liv. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar