lørdag 2. desember 2017

DAGENS BOK: TRUDE H.DREVLAND – LITT PRIVAT





Fra forlagets omtale:
Trude H. Drevland er nordlandsjenta som ble bergenspatriot, sykepleieren som ble engasjert politiker og landskjent bergensordfører. Trude H. Drevland er også politikeren som i løpet av noen måneder i 2015 opplevde å bli siktet for grov korrupsjon.

Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no:  6 t. 41 min.

Det blåser på toppene.  Og det har Trude Drevland fått erfare, til de grader. Trude var vel, uten sammenligning, Norges mest populære, eller  i hvert fall mest synlige ordfører.  Men så begynte noen å stille spørsmål.  Og flere heiv seg på.  Trude ble rammet av en tsunami .

Underveis mens jeg leser denne boka tar jeg meg i opptil flere ganger å tenke; - Hvorfor leser jeg dette?  Jeg har aldri hatt noen relasjon til Trude Drevland. Jeg tilhører ikke hennes parti, jeg bor ikke i Bergen og jeg kjenner ikke noe til henne bortsett fra det vi har fått presentert i media. Jeg har inntrykk av at hun er en farverik dame, som var godt likt av Bergens befolkning uansett  politisk ståsted.

Jeg har ikke fulgt så godt med i den såkalte Trude Drevland saken.  Det eneste jeg husker er et nyhetsklipp fra TV fra et eller annet møte borti Bergen.  Jeg husker ikke hva møtet handlet om, eller hva som ble sagt.  Men det gjorde inntrykk å se en dame som var helt ulik seg selv.  Kanskje hun ikke burde hatt medias søkelys på seg akkurat da, fordi det vi så var et menneske i krise.

Kanskje denne boka var viktig for forfatteren.  Det å skrive skal jo være sunt om man befinner seg i en krise. Jeg skal være så ærlig å si at det er deler av boka jeg liker, og det er kapitlene om Trudes oppvekst i Melbu.  Her forteller hun om barndommen og ungdomstida, og denne fortellingen er god.  Her evner forfatteren å sette andre først, og da særlig sin mor.

Men i Trudes voksenliv så er det mange gjentakelser om hvor flink hun er, og hvor rettferdig hun er, om hvor populær hun er.  Ja, det er mye meg, meg, meg.

Jet vet ikke om Trude Drevland har gjort noe galt.  Selve saken startet vel da hennes mann ble arrestert.  Det er alvorlig når en advokat blir siktet og dømt for dokumentforfalskning, økonomisk underslag of grovt bedrageri.  I kjølvannet av dette ble fokus rettet mot ordføreren.

Jeg vet ikke hva Trude Drevland har gjort, og jeg tror nesten ikke hun vet det selv. Ut fra det jeg har klart å lese meg til, så var nok Trude i denne ordførerbobla hvor hun likte seg svært godt. Dette er ei dame som likte sin egen suksess, og kanskje ikke evnet å se hvilke konsekvenser enkelte avgjørelser kunne gi.  Trude er et ja-menneske.  Men kanskje hun skulle tenkt seg litt mere om før hun sa ja og ja-takk noen ganger.

Må legge til at jeg orket ikke lese alt om selve saken.  Trude er ikke en dame som tar mye selvkritikk. Men hun retter harde skyts mot presse og politi.  Jeg stusser litt når hun sier at hun ikke husker hva hun gjorde for 12 måneder siden, men hun påstår likevel at det presse og/eller politi tar feil på de aller fleste områder.

Er Trude bare nok et eksempel på at Janteloven lever i beste velgående? 

Men noe som er like sikkert, er at Trude Drevland hadde godt av å delta i høstens «Skal vi danse».  Hun er tilbake i rampelyset, der hun liker seg aller best.  Og jaggu fikk hun ikke noen stemmer også.  Ja, folk ringte faktisk nødnummeret for å stemme på Trude.

Jeg ønsker selvfølgelig Trude alt godt.  Det gleder meg å se at hun har fått gleden tilbake. 

Dette er ikke en bok du må lese. Jeg hørte lydboka en søvnløs natt fordi den var tilgjengelig.  Men jeg kunne like gjerne lest et gammelt Se og Hør.

Her kan du kjøpe boka som innbundet






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar