søndag 4. mars 2018

DAGENS BOK: JØRGEN BREKKE – AVGRUNNSBLIKK





Fra cdon.no:
Ny, spennende kriminalroman med førstebetjent Odd Singsaker.
Femundsmarka 2016: Odd Singsaker og Felicia Stone drar på tur til en øde utleiehytte. Når de kommer fram, henger det et lik fra taket. Singsaker gjenkjenner den avdøde som enken etter et drapsoffer i en gammel sak.
Trondheim 1997: En jente på elleve år forgifter sin egen far med sovepiller og kommer unna med drapet. Det eneste stedet hun deler sin mørke hemmelighet, er i dagboken hun kaller Skyggenes bok.
Trondheim 2009: Den unge studenten og wicca- utøveren Fredrikke Nilsen våkner på et blodig teppe i en villa på Singsaker med en kniv i hånden. I sengen ligger veilederen hennes, professor Bjørn Sauvage, stukket til døde.
AVGRUNNSBLIKK er en fortelling om besettelse, ritualer, frigjøring og bedrag - en jakt på skygger der Singsaker selv får føle på sin egen dødelighet.



Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no. 7 t. 15 min.

Nok en Brekke-bok unnagjort, den 6. i rekken og den 5. i serien om og med Odd Singsaker. 

Og nok en gang har jeg blitt litt klokere.  Det har nærmest blitt en vane at jeg må Google litt ekstra mens jeg leser Brekkes bøker.  Denne gang måtte jeg oppfriske mine for lengst glemte kunnskaper om Nietzsche.  

Men i motsetning til tidligere bøker i serien om Singsaker så klarte jeg meg denne gang med litt færre tilleggsopplysninger.  I denne boka hentes det også handlinger fra forskjellig tidsepoker, men vi beveger oss kun tiår fram og tilbake.

Sjelden har jeg opplevd en slik åpning på en krim.  Her er det rett på den dramatiske handlingen, og det bare øker videre utover.  Dette er så spennende og uhyggelig at det er umulig å legge fra seg boka.  

Denne  boka er noe kortere enn tidligere bøker fra Brekke.  Lydboka varer knapt 7 timer, mot bortimot det dobbelte for tidligere bøker i serien.  Handlingen er så stram at knapt en unødvendig setning er tatt med. Dette er en stil jeg kan like.

Her er det ikke jakten på gjerningsmannens identitet som er det viktige. Vi konsentrerer oss om selve jakten på vedkommende.  

Vi blir grundig presentert for en gruppe unge mennesker som kaller seg wiccautøvere.  Gjennom disse får både Odd Singsaker og vi som lesere innsikt i moderne hekseprosesser og religionshistorie.

Nok en gang stiller jeg meg dette spørsmålet; - Er enkelte drap nødvendige? Kanskje får du svaret om du leser denne boka.

Anbefales!  Men det er nok en fordel om du har lest de foregående bøkene i serien.  Han du ikke gjort det enda, så har du mye å glede deg til.

Her kan du kjøpe boka som innbundet

Tidligere blogginnlegg om bøker av Brekke:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar