onsdag 28. mars 2018

PÅSKEKRIM: ANNE HOLT/BERIT REISS-ANDERSEN – LØVENS GAP, 1997






Fra nlb.no:
Statsminister Birgitte Volter blir skutt på kontoret i regje-ringsblokka. Oslo Politikammer setter to hundre mann på saken. Jakten på morderen ha begynt, den er intens og uhyre vanskelig. Hvem kunne komme inn på et strengt bevoktet kontor uten å etterlate seg spor?


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no, 12 t 22 min

En spennende bok og fremfor alt et spennende samarbei-de.  Jeg husker at jeg da boka kom ut i 1997, måtte søke informasjon om Anne Holts medforfatter Berit Reiss Andersen.  Jeg hadde ikke internett da, så det var avisene som var den viktigste kilden for informasjon.
I dag kjenner vel de aller fleste Berit Reiss Andersen, som advokat, tidligere statssekretær og nå leder av Nobelkomiteen.

Begge forfattere har mye kunnskap, ikke bare på det faglige, juridiske området.  Begge er lokalkjente i politihuset og på det tidspunktet denne boka kom ut så hadde Anne Holt vært justisminister, og Berit RA hadde jobbet som statssekretær.  De hadde derfor mye kunnskap om rutiner, stab og ikke minst bygninger som omtales i denne romanen. 

Det er rart å lese om mordet på statsministeren, og hvor-dan det ser ut på ministerens kontor, og hvordan staben  jobber. Særlig når man vet hvordan bygget ser ut i dag.  Ting var annerledes i 1997.

Igjen får vi en krimgåte som kan sammenlignes med Agatha Christie.  Saken som skal løses kan sammenlignes med et mord i et lukket rom, - en stadig tilbakevendende krimgåte.

Drap på en politiker, og særlig en statsminister fører denne boka til topps på spenningskalaen.  Men er det politikeren eller privatpersonen  Volter som er drept?  

For å finne ut av det, så er vi nødt til å lære begge å kjenne.  Og ikke bare personen Birgitte Volter, men alle rundt henne, både på jobb og privat.

Hanne er litt mindre til stede i denne boka.  Men i Hannes fravær kan Billy T heldigvis tre fram.  Jeg digger den mannen.  Takk Anne Holt for at du har skapt en slik mann. 

Jeg har en forkjærlighet for lange lydbøker/tykke bøker.  Her fikk jeg mer enn tolv timer med topp underholdning fra første til siste setning. 
Fantastisk!

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar