lørdag 10. mars 2018

FRA PLATEHYLLA: DAG ERIK PEDERSEN – GATELANGS


1982.  Talent  ‎– TLS 4061


Prosjekt  «vinyl til frokost»





Dag Erik Pedersen har hatt en allsidig karriere. I vinter har vi sett han på Nrk1 hver fredag som programleder for «Mesternes Mester».  De aller fleste er klar over at Dag Erik har vært proff syklist i unge år.  Men færre var nok klar over at unge Pedersen var artist samtidig som sykkelkarrieren tok av.  Og etter å ha hørt denne LP’en for aller første gang, så må jeg vel være så pass ærlig å si at jeg tror unge Pedersen valgte rett, da han valgte sykkelen fremfor scenen.

Han synger slett ikke dårlig, og med litt veiledning og noe bedre teknikk (les autotune) så hadde han sikkert fremdeles kunne samlet publikum på en eller annen dansegalla om han hadde konsentrert seg om sangkarrieren.

Det var sparsomt med info på nettet om artisten Dag Erik Pedersen og denne utgivelsen.  Men jeg mener å huske at jeg har hørt et rykte om at det hele startet som en spøk en dag Dag Erik og en eller flere kamerater var ute og kjørte bil.  De hadde bilradioen på, og ettersom dette var tidlig åttitall så hørte de på NRK.  Og akkurat da ble Norsktoppen sendt.  Gutta var visstnok ikke overbegeistret for kvaliteten på musikken som ble presentert  Og unge Hr Pedersen mente at han var i stand til å lage bedre musikk selv.  Og han mente at han ville komme inn på Norsktoppen om han prøvde.  Det hele endte i et veddemål.  Og en tid etter så lå Dag Erik Pedersen på tredjeplass på Norsktoppen.

Artisten Pedersen ga ut et album og to singler før han ga seg.  Men det må nevnes at han i ettertid har bidratt som tekstforfatter til noen av  Jahn Teigens utgivelser.

Med seg på dette albumet har Dag Erik bl.a. Trond Granlund, Hilde Heltberg og Arild Stav.

Coveret til dette albumet kom ganske høyt på en uhøytidelig kåring av Norges styggeste platecover som ble arrangert for noen år siden. Jeg har sett mange cover som har vært mye styggere, så der er ikke jeg helt enig.  

Nå skal det sies at mitt cover er dekket av en personlig hilsen til Thomas  med takk for fin backing-vocals.  Nå er ingen Thomas kreditert for bidrag på denne skiva så den tidligere eier av skiva har nok bidratt i en annen sammenheng.  Jeg får nok aldri vite hvem Thomas er.  Kanskje han angrer på at han ga slipp på Lp-plata.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar