torsdag 8. mars 2018

FRA PLATEHYLLA TERJE RYPDAL - BLEAK HOUSE



1968.    Polydor ‎– 184 189


1974.  Karussell ‎– 2915 053

2008.  Pan Records ‎– PALP 030


2017.  Round 2 ‎– R2LP008

Prosjekt  «vinyl til frokost»


Vi kjenner alle Terje Rypdal, gitaristen som fylte 70 år i fjor.  En av Norges aller beste gitarister gjennom tidene.  

«Bleak House» er jazzplata jeg har hørt på i alle de årene hvor jeg hadde litt problemer med å høre og like jazz.   Jeg fikk faktisk litt angst av å høre jazzmusikk.  Kanskje musikken rørte meg mer enn jeg var klar over.  Men jeg har «jobba med saken» som de sier, og har tilnærmet meg sjangeren slik at nå angrer jeg på alle de jazzplatene jeg solgte alt for billig.

Men uansett om jeg ofte styrte unna hylla med jazzplater, så kjøpte jeg en og annen plate med Terje Rypdal.  Og særlig etter at jeg fikk kjøpt min aller første Cd-spiller i 1986. Rett etterpå denne investeringen, så fikk jeg noen Rypdal plater i gave, i tillegg til at jeg kjøpte et par selv.  Så derfor har jeg en del Rypdal cd’er  hylla mi, som jeg for øvrig ikke spiller så ofte nå ettersom det er platespilleren som blir brukt.

Foruten Junipher Greens Friendship, så er vel denne Rypdal-skiva den eneste jeg har i fire forskjellige utgaver.

I dag er de to første utgavene verdt noen kroner.  Ja, jeg så faktisk at 1968-utgaven, gradering M/NM, gikk  for € 800 for et par år siden.  Det er sjelden å se denne plata i så god kvalitet, men et greit eksemplar i VG oppnår ofte en pris på €300 - €400.
Når det gjelder 1974-utgaven så går den som regel for sånn ca kr 1.000,- + litt til.  Høyeste salgssum jeg har sett er ca €200. 
Om du er interessert i 2008-utgaven må du ut med ca €70.  Denne har, merkelig nok, steget litt i pris i det siste.
Men du kan enda kjøpe et splitter nytt eksemplar av 2017-utgivelsen til den nette sum av kr 299,-.

Skylder kanskje å gjøre oppmerksom på at jeg ikke finner på disse prisene.  De er basert på mine egne notater gjennom mange år, samt nettsidene Discogs og Popsike.

Men husk:  Når det gjelder pris på brukte plater, så er det til syvende og sist kjøper som bestemmer prisen.  Det kan virke som galskap at en vinylplate kan selges for åtte tusenlapper.  Men så lenge kjøper er villig til å betale så pass mye, så kan ikke selger klandres.  Jeg har  solgt vinylplater i snart 15år og kjøpt enda lenger.  Min erfaring er at miljøet, særlig her i Norge, er så pass lite og gjennomsiktig og at de fleste driver «edruelig».

Men tilbake til Rypdal.  Om du, som jeg, trenger litt tilnærming til jazzen, så er dette ei perfekt plate.  Du får nydelig musikk, ikke bare fra Rypdal selv, men også andre dyktige musikere.  Se hvilke solide musikere som bidrar på denne plata:

    Terje Rypdal, gitar, fløyte, vokal, produsent
    Jon Christensen, trommer
    Ditlef Eckhoff, trompet
    Kåre Furuholmen, trompet
    Jan Garbarek, tenorsaksofon, fløyte, klokker
    Frøydis Ree Hauge, horn
    Kjell Haugen, trombone
    Jarl Johansen, trompet
    Tom Karlsen, trommer
    Hans Knudsen, barytonsaksofon
    Carl Magnus Neumann, altsaksofon, fløyte
    Tore Nilsen, trombone
    Christian Reim, piano, orgel
    Knut Riisnæs, tenorsaksofon, arrangør, dirigent
    Frode Thingnæs, trombone, tuba
    Odd Ulleberg, horn
    Terje Venaas, bass
    Øivind Westby, trombone

Du kan høre albumet på Tidal  og  Spotify












1 kommentar:

  1. Flott plate og musikk. Opplevde The Dream på Bleakhouse i Mo i Rana på søttitallet, live..en uforglemmelig..

    SvarSlett