søndag 9. september 2018

DAGENS BOK: BELINDA BAUER – BLACKLANDS





Fra nlb.no:
Da Stevens onkel Billy forsvant for 19 år siden, trodde de fleste at han hadde blitt drept og begravd av den pedofile seriemorderen Arnold Avery. 12 år gamle Steven bruker all si fritid på å grave etter den forsvunne onkelen. For å hjelpe bestemora ut av sorgen, bestemmer han seg for å skrive til Avery i fengselet. Dette blir begynnelsen på en katt- og mus-jakt mellom den sannhetssøkende gutten og en drapsmann som har kjedet seg i mange år.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no 8 t 23 min

For noen dager siden fikk jeg tilsendt en lydbok av forfatteren Belinda Bauer.  Etter et par kapitler så oppdaget jeg at jeg burde kanskje begynt på begynnelsen.  Det var et og annet tilbakeblikk til tidligere hendelser, -  noe som gjorde at jeg følte at jeg hadde gått glipp av noe. Det viste seg at det var bok nr 2 i denne serien jeg hadde fått.  

Så derfor la jeg fra meg boka jeg hadde begynt på, og fikk bestilt de bøkene nlb.no hadde av denne forfatteren.  Bok nr 1,  "Blacklands" er nå lest, - eller hørt.

Belinda Bauer er en engelsk krimforfatter, oppvokst i England og Sør-Afrika.  For Blacklands, som er Bauers debutroman, så mottok forfatteren
den britiske kriminalforfatterforening Crime Writers' Associations Gold Dagger-pris for beste kriminalroman i 2010.

Det tar ofte litt tid å komme inn i en ny forfatters univers.  Man må bli kjent, med formen, personene og landskapet for øvrig.  

Her er det en 12-åring, Steven, som er hovedpersonen.  En tolvåring som må ta ansvar og av den grunn går glipp av sin egen barndom. 

Steven har et nært forhold til sin bestemor, og ser hvordan hun sliter med sorgen over tapet av sønnen Billy som forsvant for 19 år siden, og aldri er funnet.  

Steven bestemmer seg for å rydde opp.  Han gjør alt som står i sin makt for å hjelpe sin bestemor.  Men hva kan vel er voksen tolvåring gjøre.  Jo, han starter med å grave.  I hvert eneste ledige minutt graver han.  Men han gjør noe enda mer drastisk.  Han starter å brevveksle med Billys morder for å få de svarene han leter etter, og for å fikse bestemorens liv.

Jeg sliter litt med å tro på at en tolvåring kan leve og tenke som Steven.  Men han er preget av familiens tragedie, og etter å ha blitt pålagt altfor mye ansvar så har gutten blitt en mann så altfor tidlig.

Dette er ingen krim i vanlig forstand ettersom det ikke er en jakt på en morder.  Men vi får likevel en stor dose spenning til slutt.

Vi kommer også ganske nær morderen, og lærer litt om hva som rører seg inni en seriemorders hode. Den historien er både interessant og troverdig.

Jeg er i utgangspunktet ikke særlig begeistret for kriminalromaner hvor barn er hovedpersoner.  Når det er sagt så, så var dette en noe annerledes bok.  Her legges det vekt på hva en ung gutt kan være i stand til.  

Hans ballast i livet er miljøet han vokser opp i, og hvor mye han er villig til å ofre for sin bestemor.  De to har en grenseløs gjensidig kjærlighet. Bruk av ord synes ikke så vanlige i deres forhold.  Men unge Steven beviser sin kjærlighet på den eneste måten han kan.  Ved å grave for, om mulig, å finne levningene etter onkel Billy.

Jeg kommer nok til å lese mer av Belinda Bauer.  Men da håper jeg at fortellingene blir rene krininalhistorier. 

Selv om ikke denne boken får toppkarakterer fra meg, så er det mye bra her, som lover godt for bøker som kommer. Om du liker krimfortellinger uten alt for mye action og høyt tempo, vil nok dette være en bok som passer deg.

Her kan du kjøpe boka som  innbundet eller pocket





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar