fredag 28. september 2018

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: 1099 – BLINDPASSASJER



2018. All Good Clean Records Label ‎– AGCRLP1803




I anledning plateslipp på dette albumet i mai/2018 fulgte det et presseskriv med.  Der kunne vi lese litt om bandet 1099.

- "Post-Rock bandet 1099 fra Trondheim er klare med sitt tredje album: "Blindpassasjer". En dobbel LP med 12 melodiske, melankolske, vakre og dystre melodier. Innspilling og miksing er gjort av erfarne Rhys Marsh i Autumnsongs Recording Studio.
I tillegg forsterkes musikken på «Blindpassasjer» av dyktige gjestemusikere. Bjørn Ola Ramfjord Johansen bidrar med pedal steel gitar, noe han også har traktert med Sugarfoot, Charlotte Audestad, The Sideways, og mange flere. Kåre Kolve har bidratt med saksofon og fløyte, og har jobbet med bl.a. Mezzoforte, Lava og Åge Aleksandersen – i tillegg til egne jazzgrupper.
Tidligere har gruppen gitt ut dobbelt-platene «1099» i 2012 og «Young Pines» i 2015 – begge godt mottatt i post-rock-miljøet og blant kjennere av alternativ musikk.
Gruppen består av Pål Leer på trommer og perkusjon, Lars-Erik Berg på bass, Anders Kalland på gitar, Jørund Waagø på gitar og tangenter, og Kristian Krokfoss på gitar og tangenter." -

Jeg kjente litt til 1099 fra før.  Som samler av kun norske plater med norsk musikk, av norske artiste utgitt i Norge, så er jeg svært nysgjerrig på det som rører seg i vårt langstrakte land.  Jeg er spesielt interessert i det som rører seg utafor Oslo-gryta, og leser derfor en del lokalaviser for å finne stoff om artister og nye utgivelser.  

Men da må jeg samtidig få komme med et lite hjertesukk.  Det blir fler og fler aviser som kun kan leses av abonnenter.  Ja ja, de skal vel tjene penger de også.  Men litt trist når jeg vil finne ut hva som skjer i musikkmiljøet i f.eks. Mo i Rana, og at jeg etter å ha lest et par linjer om et spennende band blir bedt om å betale. Det var mye mer info å hente om nye og/eller ukjente band på nettet bare for noen få år siden. 
Nettbutikkene er heller ikke alltid like flink til å legge ut informasjon om platene de har til salgs. 

I min jakt på norske artister og nye utgivelser bruker jeg nå mest Spotify.  Jeg savner Wimp.  De fokuserte mer på nye norske album og singler.  Og så har vi jo Tidal da, men de vil jeg helst ikke nevne.  Har litt lyst til å skrive et laaaangt innlegg om denne tjenesten en dag.

Men tilbake til Trondheim og bandet 1099.  Albumet "Blindpassasjer" kom ut tidligere i år, men jeg oppdaget det tilfeldigvis på sensommeren. 

Jeg har jo en temmelig variert musikksmak.  Og jeg bruker musikk mye i min hverdag.  For en tid siden var jeg en tur på Smerteklinikken i Tromsø.  Jeg hadde en hyggelig samtale med en av overlegene der hvor jeg fortalte om min bruk av musikk til f.eks. avspenning. I hjemmelekse skal jeg fram til neste besøk prøve Mindfullness.  Det er visstnok veldig populært for tida.  Jeg fikk med meg forslag til en del apper, og så var det bare å legge seg ned, slappe av og si til seg selv at man ikke har vondt noe sted.  Men med den musikken som fulgte disse appene var det umulig å slappe av. Det var pling plong musikk lagd av maskiner.  Jeg ble temmelig irritert, så det gikk ikke lang tid før jeg lagde min egen spilleliste og gikk tilbake til mitt eget avspenningsytem.

Min egen private spilleliste inneholder låter fra 1099s siste album.  Dette er musikk det er mulig å slappe av til, og jeg blir tatt med på en spennende reise.  Mens låten «Osiris» spilles, så kommer jeg plutselig til å tenke på Bing og Brigsverds TV- serie fra syttitallet. Ikke bare fordi TV-serien hadde samme navn som dette albumet, men fordi jeg nesten får følelsen av å bli med på en utenomjordisk reise når jeg hører på musikken.  Og det er jo en bra følelse.

1099  kaller stilen sin for post-rock. Jeg var faktisk litt usikker på hva post-rock var, så jeg måtte google.  Og her er hva wikipedia skriver om sjangeren:  
- "Post-rock er en musikksjanger som karakteriseres av et hovedsakelig instrumentalt uttrykk og en utradisjonell bruk av instrumenter og høy musikalsk tetthet. Kategorien er skapt av musikkjournalister og fans. Postrockens uttrykk er ukommersielt, men snillere og mer melodiøst enn punk, som postrock-scenen forøvrig er nært beslektet med.  Kategorien stammer fra eksperimentell rock, ambient, Krautrock, Progressiv rock, indie, space rock, Shoegazing, kunstrock, jazz, og elektronisk musikk. Musikken er ofte veldig instrumental og dynamisk, alle slags instrumenter og effekter kan bli brukt." -

Og plutselig forsto jeg at post-rock er en samling av alle de musikkformer jeg liker.

I øyeblikket har jeg låta «For Seg Selv»  i øretelefonene.  Vakrere blir det ikke.

Vakker er også vinylutgaven.  2 stk vinylplater i mørk grønn farge, ligger i et solid og vakkert cover med et design som passer godt til musikken.

Jeg sitter her med et stilfullt og gjennomført album som fortjener at jeg lytter, og at jeg anbefaler musikken til alle som er nysgjerrige på norsk musikk.

Du kan høre albumet på Spotity




Du kan kjøpe albumet her






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar