mandag 24. september 2018

DAGENS BOK: CILLA & ROLF BÖRJLIND - DEN TREDJE STEMMEN






Du kan se TV-serien "Springflo, sesong 2" som er basert på denne boka på Nrk1 akkurat nå.



Fra nlb.no:
Fra forlagets omtale: En blind kvinne blir funnet drept og partert. Hun har tidligere jobbet på sirkus som levende målskive for en knivkaster. Mordet går hardt inn på en venn av den tidligere politimannen Tom Stilton. De bestemmer seg for å reise til Frankrike for å finne ut hvem som står bak det brutale mordet. Samtidig blir tolltjenestemannen Bengt Sahlmann funnet hengt i sitt eget hjem like utenfor Stockholm. Politiet finner raskt ut at det er snakk om et fingert selvmord. Olivia Rønning er nabo med Bengt Sahlmann og hans etterlatte datter, og dras ufrivillig inn i etterforskningen.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no:  13 t 42 min

Nok en bok unnagjort av dette forfatterparet som vi alle kjenner til, uten kanskje å tenke så mye over det. Dette er disse to som har gitt manus til TV-filmene om Martin Beck og Gunvald Larsson.

Jeg likte både den første boka Springflo og filmatiseringen av den megen godt.  Derfor er jeg nesten litt nervøs når jeg nå går løs på denne historien.  Men det skal heldigvis vise seg å være grunnløst.

Olivia er nå ferdig utdannet politi, men usikker på om det er dette hun ønsker å jobbe med.  Tom Stilton har dratt seg opp av rennesteinen, arvet en slump penger og dermed fått fast adresse.

Men de aller beste karakterene i boka er likevel den godt voksne politikvinnen Mette og hennes mann  Mårten.  Disse to er et så usedvanlig hyggelige at det går nesten ikke an.  Jeg elsker dem.

Vi blir med Tom Stilton og den noe mystiske Abbas til Frankrike. Joda, greit med en tur dit, men jeg lliker nå best det som skjer i Sverige.

Boka scorer kanskje litt lavere på mitt personlige  spenningsbarometer enn «Springflo», men slik er det ofte i serier.  Når vi blir kjent med hoverpersonene så øker også interessen for deres hverdagsliv.  Og det får vi en god del av her.

Du får selvfølgelig en god porsjon spenning her også..  Det tas opp igjen tråder fra første bok, og det legges også igjen noen teasere som gjør at jeg gleder meg til neste bok.

Men en viktig ting til slutt.  Du bør nok lese bøkene i rekkefølge.  Både for å bli kjent med hovedpersonene, men også for å henge med når gamle tråder tas opp igjen.

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave


Her er traileren til TV-serien "Springflo, sesong 2", basert på denne boka:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar