fredag 7. september 2018

FRA PLATEHYLLA: WE – SMUGGLERS



2006. Rodeostar Records ‎– OI696I2ROD.  2Lp






Prosjekt  «vinyl til frokost»



Det finnes juveler i enhver platesamling.  Om jeg fikk det umulige valget å velge med meg 100 vinylplater, og resten av platesamlinga skulle destrueres (Gud forby), så ville jeg hatt store problemer.  Men jeg ville nok ha fordelt musikken med noe fra hvert tiår.  Dette fordi jeg liker variasjon både i sjanger og artister.

Men denne dobbelt-Lp’en ville definitivt blitt med. Jeg liker Stones rock.  Da kjenner jeg at hjertet banker litt ekstra, og bassen slår i mellomgulvet.

Her er litt fakta om bandet fra Wikipedia:
WE er et rockeband fra Oslo som ble startet i 1992. 
Bandet består av vokalist Thomas Felberg, gitarist Andreas Dons Kirkvaag, trommeslager Kristian Dons Kirkvaag (begge sønner av Trond Kirkvaag), bassist Geir Anders Jensen og keyboardist Jan Tariq Rui Rahman. Jensen tok over for bandets opprinnelige bassist Paal V. Bakke i 1993 mens Rahman ble med som femte medlem i 2003.

På albumet Smugglers som ble gitt ut i 2004 fikk de med seg Chris Goss, som er vokalist i Masters of Reality og har produsert album for blant annet Queens of the Stone Age, som medprodusent. Albumet fikk gode kritikker og gikk rett inn på førsteplass på VG-lista. For albumet fikk bandet Spellemannprisen 2004 i klassen rock og Alarmprisen 2005 i klassen rock. I tillegg ble de kåret til beste liveband under den samme Alarmprisutdelingen og fikk Gammleng-prisen i klassen rock i 2005. I 2006 samarbeidet bandet med Ralph Myerz & The Jack Herren Band og ga sammen ut EP-en Sky Is The Limit.

WE har turnert flere ganger i Europa, blant annet som oppvarmingsband for Masters of Reality i 1999, Queens of The Stone Age i 2002 og Motörhead i 2006. De er kjent som et energisk liveband frontet av vokalist Thomas Felberg som stiller i fargerike antrekk og indianerinspirerte hodeplagg.

Thomas Felberg trenger vel ingen nærmere presentasjon etter at han har vært å se på Nrks TV-sendinger ganske hyppig de senere årene. I «Stjernekamp» har han imponert oss med sin faglige dyktighet og sine funfacts.  I spørreleken «Tidsbonanza» har han vært dyktig programleder.

Jeg mener å kjenne igjen en del av navnene fra Hovseter, hvor jeg tipper at disse gutta var helter på den lokale Hoveseterklubben.

Jeg håper virkelig at gutta finner fram instrumentene igjen, og at det blir nytt album om ikke så alt for lenge.

Min vinylplate ble kjøpt brukt for noen år siden.  Vinylutgaven av albumet som ble utgitt første gang i 2004, ble i 2006 utgitt på en tysk label.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar