lørdag 25. juni 2016

DAGENS BOK: HENNING MANKELL – ITALIENSKE SKO



Fra cdon.no:
En av Mankells beste romaner. Det er vinter i den svenske skjærgården. Harry, som en gang har vært lege, bor alene på en avsidesliggende øy. Bak seg har han en katastrofe, en skjebnesvanger feil han har begått, som har gjort ham til einstøing. En morgen oppdager han en kvinne ute på isen. Det er Harriet, som han svek for over 30 år siden. Dette er innledningen til en forunderlig og tragisk reise gjennom et svensk vinterland. «Definitivt hans beste roman til nå.» Torbjørn Trysnes, Fædrelandsvennen «Storartet Mankell-roman.» Yngvar Ustveit,VG

Min kommentar:

Ja, hva skal jeg si?  Jeg ventet meg en typisk Mankell-roman, noe i likhet med hans historier om Kurt Wallander. Å  ja, - - jeg fikk noe helt annet.  Dette er ingen krim, men historien Mankell gir oss her er ikke mindre spennende av den grunn. 

Vi blir kjent med legen Fredrik Welin, som etter å ha gjort sin livs tabbe, og blitt stilt til ansvar for den, trekker seg tilbake fra alt og alle.  Han sier farvel til jobb, hjemsted og venner og søker en ny tilværelse på eiendommen han har arvet etter sine besteforeldre.  

Og når man først søker ensomhet og isolasjon så kan man like godt kjøre løpet fullt ut, - og flytte ut til en øy.  Da er man skikkelig isolert. Man har full kontroll på all trafikk inn til øye, og livet som eremitt kan leves fullt og helt.

…  Helt til ungdomskjæresten dukker. Når først isen legger seg, så har han mindre kontroll på besøkende. Det skal vise seg at legen Fredrik har adskillig mer å svare for.  Nå er det på tide å gjøre opp for seg.  Han konfronteres og må stå til rette for svik og urett som har rammet kjente og ukjente fra hans fortid.

Hvem er denne Fredrik?  Er han en drittsekk, eller en ganske  alminnelig mann? Det kan jeg selvfølgelig ikke røpe.  Men jeg kan røpe at dette er en fantastisk fortelling om et knippe mennesker med menneskelige feil og egenskaper. Når problemene kommer kan det være fristende å flykte.  Men er det en varig løsning?   

Å, jeg har sånn lyst til å si så mye mere om boka.  Men det kan jeg ikke uten å røpe for mye fra handlingen.

Jeg kan si bare en ting:  Les boka, og du vil få en leseopplevelse helt utenom det vanlige.

Jeg skal nå gå løs på bok nr 2 om min nye venn legen «Svenske gummistøvler».  Behøver jeg å si at jeg gleder meg.

Her finner du boka  som pocket  og lydbok

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar