onsdag 15. juni 2016

FRA PLATEHYLLA: BUTTI 49 – HABIT


2004.  Exceptional ‎– EXLP0404 .  Dobbel-album

Fra Wikipedia.no:
Butti 49 er en norsk soul- og jazzgruppe fra Stavanger. Butti 49 gav ut flere singler og EP-er før de i 2004 gav ut albumet Habit. Butti 49 er et samarbeid mellom Snorre Seim og Øyvind Jakobsen. På utgivelsene har artister som Thomas Dybdahl, Mayia James, Emo og Per Zanussi bidratt.


Min kommentar:
Jeg er nybegynner når det gjelder jazz.  Tidligere nektet ørene og kroppen min å ta imot denne
musikkformen.  Jeg syntes det låt rotete, og jeg ble urolig i kroppen av å høre på jazz.  Jeg kan ennå kjenne tendenser til uro, men har vel delvis knekt koden når det gjelder lytting.  Jeg kan nyte musikken, selv om den er krevende.  Jeg er overbevist om at hjertefrekvensen påvirkes negativt.
Men jeg prøver.  Og jeg synes nå at det er spennende å få servert lydbilder og landskap som er totalt ukjente for meg.   

Da jeg så legger på side 3, og tonene fra «Incurable» strømmer ut i rommet, skjer det noe med meg.  Jeg øker volumet og begynner febrilsk å lete for å finne info om damen, Mayia James, som synger på dette sporet.  Finner ikke noe annet enn at hun synger på en del utgivelser i sjangerene jazz og latin.  Så om noen har opplysninger, så setter jeg pris på om dere deler, enten via kommentarfeltet nedenfor, eller direkte på mail til to-rini@ hotmail.com.

Til å være jazz-plate er dette faktisk ganske morsomt å høre på.  Det er ikke slemt ment.  Men jeg prøver så intenst å knekke jazzkoden at jeg nesten heiser skuldrene over øra.  Derfor ble denne skiva så befriende ettersom musikken til tider er så lett og lekende.  Jeg kan tåle mer av dette



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar