tirsdag 14. juni 2016

EI NY «GAMMAL» PLATE I POSTKASSA: BONK - WESTERN SOUL


2004.  Racing Junior ‎– RJCD027 


Jeg siterer fra en artikken i bt.no fra nov/2003.
Slå sammen kampsporttrente sodomijenter og et svensk koldtbord, og du får lyden av bandet som skal få rocken tilbake i punken.  Medlemmer av Anal Babes, Kung Fu Girls og Smörgåsbord har nemlig slått seg sammen for å sette spor etter seg i historien. Bonk er nemlig den nye supergruppen fra Oslo, skal vi tro hypen.

Når jeg først er i gang så kan jeg ikke la være å sitere ra det engelske magasinet Rock Proof:
Bonk is not Norwegian for the sound of a car smashing into the front of a bank, nor does it mean hurtling over a fjord in a burnt-out speedboat, strangling the bad guy to get the girl, but somehow in the shape of a single album, those clean-living folk from the land where the sun never sets have mad a sound which feels like doing both things at the same time, naked.

Ifølge bandets egen artistside på WIMP, så ble de dannet i 2001 av Andreas Grøtterud (gitar og vokal(  og Leif Koren (gitar og vocal).  Med sin spesielle form for humor, rå gitarriff og fet rockelyd presenterte de sitt debutalbum «Western Soul» i 2004. To år senere slo Gisle Amundsen (trommer) og Bård Høyvik (bass) seg sammen med duoen, og nå var lyden av Bonks energiske  garasjerockband født.  Dette skulle bli bandets særegne stil. 
Og det var denne stilen jeg lot meg sjarmere av.  Det sies at det enkle er ofte det beste.  Og dette er enkle riff, rå lyd, humor og sjarm satt i system. Jeg vil kalle det litt snill punk, enkelt og greit.
Coveret er ganske flott..  Som samler blir alltid lykkelig når vinylutgaven kommer med et forseggjort cover.

Har vært på leting etter denne utgivelsen en stund, og i dag kom den i posten, - fra Brooklyn, U.S.A.  Tenk det.  Etter et par gjennomspillinger kan jeg herved bekrefte; Skiva svarer til forventningene, bortsett fra at jeg kunne ønske meg tekster vedlagt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar