torsdag 23. juni 2016

FRA PLATEHYLLA: MORTEN FR.LUND / ACCORDE – VENNENE TIL GEORGES


1976. Strawberry Records.  SRLP 102


Ikke alle plateartister er like kjente.  Jeg måtte streve litt for å finne ut noe som helst om de som har gitt ut denne skiva.  Men det kan se ut som om Morten Fr. Lund er den samme som i dag trakterer gitaren i gruppa «LES COPAINS»  Etter det jeg har klart å google meg fram til mistenker jeg at denne karen er mere fransklærer enn gitarist i det daglige. 

På syttitallet var det mange som Morten, som spilte gitar og sang viser med mening.  På den tiden hadde vi sterke meninger.  Husk:  Vi hadde akkurat funnet ut at røyking var skadelig, og eksos likeså. Miljøvern var et nytt ord.  Det samme var kvinnekamp og likestilling.  Og vi unge var slett ikke begeistret for autoriteter.

Når jeg i dag ser og hører  tilbake, på både bøker og plater, så må jeg innrømme at vi kanskje var vel pessimistiske i vårt syn på fremtiden.  Samtidig hadde de fleste tekster en dobbel betydning.  Det ble kjempet mange kamper rundt om i verden, og mange av disse ble vi minnet om i sangtekstene selv om teksten egentlig handlet om «noe helt annet».
Jeg skulle ønske at det hadde fulgt med tekster til denne plata.  Her er et lite utdrag av en tekst som er gjengitt på coverets bakside:

«Dette er en sang til de barn som fødes og som lever på asfalt og bak murer, blant stål og betong, og som kanskje aldri får vite at jorden en gang var en frodig have.
Det fantes en have her en gang på jorden, den var akkurat stor nok for tusener av barn.  Hvor er dette hus med de åpne dører som jeg søker, men ikke kan finne her nå?»


Selv om ikke lydkvaliteten er den aller beste, og jeg skulle ønsket at det skulle ligget ved et tekstark.  så var dette et morsomt gjenhør med en fin og engasjerende ungdomstid. Jeg følte meg faktisk som en tenåring en halvtimes tid, - men det gikk fort over!



1 kommentar:

  1. Det var opprinnelig et tekstsrk med inne i coveret :) Ellers takk for fine kommentarer ! Amicalement Morten Fr. Lund
    Ps har fortsatt noen LP plater for salg tlf 928 30 479

    SvarSlett