fredag 24. juni 2016

FRA PLATEHYLLA: THE CHAIRS – GARY’S PHILOSOPHY


1997.  Majones Records. Nr 4


Husker du The Chairs?  Ikke det.  Men om du er jente så husker du kanskje at det blir litt hurlumhei i enkelte kretser da bandet lovte ut en premie til damer som måtte dukke opp på en av deres konserter.  Husker ikke i farten om det var de 10 eller de 50 første.  Jeg husker bare at jeg og en likesinnet musikk-(les samle-)gal venninne snakket om at det var synd at konserten ble arrangert så langt unna.
Nå var det vel en del som misforsto hvorfor bandet lovte premie til damer som dukket opp på deres konserter. Bandet mente at jenter hadde "like gode ører" som gutta.  Tenk det......  Men som band så er det jo de som har god utsikt fra scenen og mot sitt publikum.  De hadde nok undret deg over hvorfor kjønnsfordelingen var så skjev når de spilte, og ønsket å bidra til en mer balansert fordeling.  De fikk oppmerksomhet, men om de fikk belyst selve problemet.  Ja, det tviler jeg på. 

Dette er bandet første skive. Det har kommet flere plater etterpå, men her og nå er det denne skiva jeg skal konsentrere meg om.
Husker du følelsen du hadde om du var så heldig å få bli med det lokale bandet på øving.  Ofte foregikk det i kjellere og garasjer.  Jeg var en av disse som «stalka» de lokale band i bygda.  Av og til fikk jeg være med inn i varmen i et røykfyllt mørk kjellerlokale.  Og litt av den stemningen, ja minus røyken da, får jeg ved å lytte på denne plata.  Det låter sånn passe skranglete.  Akkurat som jeg liker det.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar