mandag 27. juni 2016

DAGENS BOK: HENNING MANKELL – SVENSKE GUMMISTØVLER




Fra cdon.no:
Svenske gummistøvler er en roman om kjærlighet og svik og om det å eldes. Det er en frittstående fortsettelse av Italienske sko. En høstnatt våkner den pensjonerte legen, Fredrik Welin, av at huset hans brenner voldsomt. Han kommer seg ut i siste liten. Det eneste han rekker å få med seg, er to venstrestøvler. Dagen etter er det kun aske igjen av hans elskede skjærgårdshus. For Fredrik blir den ulmende ruinen også et symbol på et forspilt liv som går mot slutten. Men da trer datteren Louise og journalisten Lisa Modin inn i livet hans og rister grunnsteinene i hans tilværelse. På nyttårsaften brenner enda et hus i skjærgården ned, og alle høstens hendelser leder til en forklaring som Fredrik Welin aldri har kunnet forestille seg.



Min kommentar:

I den forrige boka om den pensjonerte legen Fredrik Welin (Italienske sko) ble jeg kjent med en kar som på slutten av sin karriere gjorde sitt livs tabbe.  Han feilbehandlet en pasient slik at hun måtte amputere en frisk arm.  Dette gikk selvfølgelig inn på Fredrik.  Han sa farvel, ikke bare til jobben, men også til hele sin tilværelse. Og flyttet ut på en øde øy hvor hans plan var å leve i fred og ro, - alene. 

Nå vet vi som har lest første bok at det gikk ikke helt slik.  Men det kan jeg jo ikke noe om i tilfelle du ikke har lest den første boka.
Den forrige boka var en dramatisk fortelling, men ingen krim.  Men i denne bok nr 2 om Fredrik så er Mankell tilbake i krimsjangeren.  Ja, eller denne er vel nesten som en thriller å regne om jeg skal legger oppbyggingen av historien til grunn.

Både legen Fredrik og vi lesere bråvåkner av at vår venns hus brenner.  Og det eneste han får reddet, er seg selv og et par gamle gummistøvler. Etter hvert så skal det vise seg at det ikke en gang er et par, men 2 stk venstrestøvler. Vi har gjennom den forrige boka blitt så pass kjent med Fredrik, at vi forstår hans reaksjoner i etterkant av brannen, og også etter hvert hans jakt på et svar.  Det brenner flere steder i nærområdet, og da blir de store spørsmålene «Hvem og Hvorfor».

Midt oppi alt det dramatiske som skjer så dukker det opp en person som utfordrer Fredriks ønske om en ensom tilværelse. Denne vendingen gjør at jeg som leser blir ganske overraska, men også glad.  Tenk om min venn finner kjærligheten. Det ville vært usedvanlig hyggelig, for ingen har det godt alene uansett om man, som Fredrik i dette tilfelle bestemmer seg for å leve alene resten av sitt liv.  Både for å unngå å bli skuffet og såret selv, samt å såre de som eventuelt måtte komme nærme. 

Hans reaksjoner, tanker og følelser er beskrevet så nøyaktig og godt at jeg kjenner det på kroppen. Og når jeg kan føle som en syttiårs gammel gubbe, Ja, da må fortellingen være god.
Spenningen, og jakten på en eventuell ildspåsetter er bare en bonusfortelling.  Selv om det er spennende nok i seg selv, så er det Fredrik Welins personlige liv som er viktig for meg.
Det gjør vondt å lese denne boka.  Vondt fordi dette er Mankells aller siste bok før han la pennen bort for godt. Jeg tillegger kanskje derfor avsnitt og utsagn i boka dobbel betydning. 

Når jeg nå har lest siste setning Mankell noen gang skrev, så føler jeg bare takknemmelighet. -For all spenning og leseglede forfatteren har gitt meg gjennom flere titalls bøker og både svensk og britisk filmatisering av disse.  Jeg tør håpe på av de to bøkene om Fredrik Welin og hans fottøy også blir filmet.

Og så er jeg veldig glad for at jeg er adskillig mer heldig enn Mankells siste hovedperson, legen som ved en feil amputerte en kvinnes friske arm.  Om jeg skulle havne i den situasjonen at jeg klarte å redde meg ut med kun to venstrestøvler, så gjør det ingen verdens ting.  Da har jeg faktisk 2 par. 
Til deg som ikke helt fattet betydningen av den siste setningen:  Jeg måtte i år 2000 amputere mitt høyre bein etter en operasjon hvor noe gikk fryktelig galt.  Så derfor, - 2 venstre-støvler = 2 par støvler.

Her kan du lese boka som  innbundet  og   lydbok

På dette klippet fra juni 2015 kan du fra 7 min. se intervju med Henning Manhell om denne boka, og   livet ellers.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar