mandag 13. juni 2016

SPLITTER NY VINYL: KYGO – CLOUD NINE


2016.  Sony Music.  88985319301



Kygo ,  - Ja jeg innrømmer at mine kunnskaper om denne karen er svært begrenset.  Vet ei heller noe særlig om musikken hans.  Men gutten gjør suksess, og blir omtalt som et fenomen.  Noe som selvfølgelig gjør meg nysgjerrig.  Så da har jeg selvfølgelig kjøpt plata.

Det første jeg oppdager, er at dette er musikk jeg svært sjelden lytter på.  Og for å si det rett ut.  Om han ikke hadde vært norsk, så hadde han neppe fått plass i platehylla mi.  Men ok, - jeg skal gi han en sjanse.  Må finne ut litt mer om hva som befinner seg under capsen han alltid har på seg.
Jeg får søke Wikipedia.  Men det finnes ikke noen notater på den norske utgaven.  Jeg får prøve den engelske da.  Og her er det plenty med opplysninger.

Kygo, eller Kyrre Gørvell-Dahll som han egentlig heter, er født i 1991.  Han slo gjennm med en remix av låta « I See Free» med Ed Sheeran. 
Kygo begynte å spille piano som seksåring. I 2014 tok karrieren hans virkelig av da hans remixer ble avpilt flere ti- og hundretalls millioner ganger på diverse strømmetjenester.
Cloud Nine er debutalbumet som ble sluppet på markedet i mai 2016.  Men det kan se ut som om albumet har fptt en noe blandet mottakelse av kritikerne.  En kritiker sier "superficially pretty with little of real substance."[   En annen sier “ The songs are "joyless" and "chemically castrated of any passion or sexuality", I’ll call the album "laughable".”

Jeg er spent når jeg nå skal lytte på denne artisten og denne musikken som er helt ukjent for meg.
Etter hvert som jeg lar tonene fylle stua, så forstår jeg fort at jeg har hørt dette før.  Alt sammen, alle låtene.  Eller er det bare noe jeg innbiller meg.  Låtene er så klin like, at jeg har virkelig problemer med å skille dem.  De er lette å like.  Du verden!  Det kan jeg forstå.  Og de kan kanskje fungere som klinelåter på ungdomsklubben.  Om det finnes slike fremdeles?  

Men jeg som har vokst fra det meste, føler at jeg smaker på 14 stk posesupper.  Alt smaker, ehh…låter likt.  Hovedbasis er de samme ingrediensene.  Så er det gjort et forsøk på å krydre med litt variert krydder.  Men beklager Kygo, dette blir for tannløst.  Jeg skulle ønsket meg noe mere «sting».  Kygo er helt sikkert en fabelaktig artist, særlig live.  For på plate fungerer han ikke for meg.  Og jeg kjenner at jeg blir litt lei meg kanskje nettopp fordi jeg hadde sånne høye forventninger.

Men heldigvis har jeg kjøpt den hvite vinylutgaven.  Den er vakker, og coveret er heller ikke verst.  Det er laget av tykk, flott, solid papp.  Og bra er det, fordi denne skiva blir stående i hylla.




Men når det er sagt så unner jeg Kygo all den suksess han måtte oppnå her i landet og i det store utland.  Jeg ser at dette albumet har nådd førsteplass i Tsjekkia, Sveits, Canada, USA og England.   Og albumet har hittil kun vært i handelen ca 14 dager.  Jeg mistenker at flere land vil følge.

Så jeg har bare en ting å si:  Godt gjort Kygo.  Lykke til videre.


Her finner du musikken på  vinyl  og  cd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar