lørdag 11. juni 2016

FRA PLATEHYLLA: ROVER – COWBOY ELEPHANT


1991.  WEA Records Ltd. ‎– 9031-73589-1 LP

Det er sparsomt med info om bandet på Wikiepedia. «Rovers var et norsk rockeband fra Halden som besto blant annet av Geir Sundstøl på gitar. Bandet ga ut EP-en Restless Passport i 1989, Nabbotorpvisa i 1990 og i 1991 kom debutalbumet Cowboy Elephant. Før bandet ble oppløst ble EP-en Blås! utgitt i 1995.»

Jeg får derfor fylle på med min opplevelse av plata der den snurrer rundt på min platespiller akkurat nå. Ja, jeg er faktisk glad ingen hører meg, fordi denne skiva må du synge med på.  Det er umulig å la være.

Om du er i litt dårlig humør en dag, så sett på denne skiva og jeg garanterer av smilet vil komme.  Det eneste ankepunktet er at musikken er nesten irriterende morsom, så faren er at det kan bli for mye for en stakkar.  Her får vi humor, tempo, sang, musikk, dans og alt som skal til for å få oss i godt humør.  Bandet har tydelig hentet inspirasjon fra bl.a. Irland og Spania. Ja, de synger til og med på spansk.  En av låtene ligner faktisk ganske mye på landeplagen «Salsa Tequila»  Derfor er jeg usikker på om de synger ordentlig spansk eller om det er tullespansk vi hører i den spasnke teksten.

I tillegg til de ordinære instrumentene kan det nesten virke som om gutta har vært i kjelleren og dratt fram alle gjenstander det er mulig å spille på.  Se bare på hva de forskjellige bandmedlemmene spiller på:
Geir Sundstøl (Mandolin, bouzouki, akk. slidegitar, pedal steelgitar, banjo, akk. el. og 6 str. bass, miniharpe, munnspill, piano, tenor og bariton ukulele, balalaika, panflaske, tønne, kor), Jørund Bogstrand (Vokal, trekkspill, to rader, salmesykkel, kor.), Kjetil Johnsen (Vokal, 6 og 12 str. gitarer, mandolin, munnharpe, panflaske, kor), Chris Nilsen (Vokal, trommer, congas, skjeer, tamburin, maraccass, kor), Christer Bryntesen (Vokal, akk. og el. bass, oljefat, flaske, undervannsvokal, kor, emmets), Håkon Ohlgren (Vokal, vaskebrett, Bodhran, bongos, skjeer, tamburin, tønne, skipsklokker, ku, sauebjeller, oralperkusjon, kor.), Eivind Stensrud (Fele, perkusjon, tibetansk nesefløyte og kor.), Åsmund Solli "Donny" (Trommer, kasser, perkusjon, kor.)


Denne skiva MÅ du bare høre.  Om festene i Halden er slik jeg tror etter å ha hørt, kommer jeg i kveld allerede.  Det er jo lørdag.  Vi sees i Halden.

Det ble ikke noen tur til Halden denne helga.  Men hva gjør vel det når man har Nrk's arkiv med norske skatter.  Her finner du et opptak fra 1990 med både musikk og intervju med bandet. Klippet er helt i starten av sendingen.

1 kommentar: