lørdag 15. april 2017

PÅSKEKRIM: EYSTEIN HANSSEN - JAGET





Fra nlb.no:
Fra forlagets omtale: Når vi møter Elli igjen, har tilværelsen har tatt en ny vending. Hun har blitt mor for første gang, og er hjemme i permisjon med datteren Mali. Men når et lik driver til overflaten i Bjørvika, får hun en oppringning fra politihuset. Politiet trenger hennes hjelp. I saken finner Elli kun ett spor: krypterte mobilmeldinger. Samtidig i Libya, kjemper flyktningen Basma og hennes to barn for en plass på båtene over Middelhavet. Dette er sjette bok om politietterforsker Elli Rathke.


Min kommentar:

Om du ennå ikke har lest noe av forfatteren Eystein Hanssen, så vil jeg anbefale at du finner fram til hans første bok.  Jeg kan love deg en unik leseopplevelse.  Det har hittil kommet seks bøker i serien om politietterforsker Elisabeth Sunee Rathke.  Hver bok er en avsluttende historie, så du kan lese bøkene uavhengig av hverandre  Men du vil nok ha best utbytte av å lese bøkene i tur og orden.

Heldigvis starter denne sjette boka i et litt roligere tempo enn de andre.  Ellis fikk seg jo en kjæreste i en tidligere bok, og nå har hun blitt mor.  Men er det nok for Elli å fylle dagene med trilleturer med barnevogn og korte lufteturer med hunden Zenit?  Nei, Ellis er ikke skapt for et rolig A4 liv.  Så da en ny sak dukker opp, så er hun ikke tung å be.

Dette måtte jo komme.  Eystein Hanssen har berørt mange aktuelle problemstillinger både i inn- og utland i sine  bøker. I denne, hans sjette bok om politiforsker Elli Rathke, tar han for seg flyktningeproblematikken.  Vi følger en mor og hennes barn på deres farefulle ferd mot Norge.  Vi møter hensynsløse menneskesmuglere og desperate flyktninger i en verden hvor profitt og håpet om en bedre fremtid fører mennesker sammen. For de svakeste kan dette bli et møte med døden.

Hvem er mannen  som dukker opp  i Oslos havnebasseng?  Elli blir bedt om å hjelpe til, og som vanlig er det ikke bare en sak som skal løses. Jeg bare nevner flere drap, menneskesmugling, trafficking, gisseldrama og terroranslag.

Etter hvert som ledetrådene og sakene blir flere så kreves det et samarbeide mellom flere politidistrikt, Deltagruppen og PST.  Men er alle til å stole på?


Det er litt trist at jeg nå ikke har en ny Eystein Hanssen bok som ligger og venter på meg. Jeg får ikke sagt ofte nok hvor mye jeg digger denne forfatteren.    Jeg håper at det ikke er så altfor lenge til neste bok foreligger.  Inntil da får jeg sjekke ut andre forfattere og bøker.  Heldigvis er det  mye og ta av. 

Jeg håper inderlig at Eystein Hanssen sitter ved tastaturet. 

Her kan du kjøpe boka som  innbundet , lydbok på cd  og lydbok Mp3  










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar