søndag 9. april 2017

PÅSKEKRIM: INGAR JOHNSRUD – WIENERBRORSKAPET






Fra cdon.no:
Politietterforsker Fredrik Beier sliter med angst og selvbebreidelse etter sitt yngste barns død. Kona har forlatt ham. Forholdet til tenåringsbarna har raknet. Så forsvinner Annette Wetre, den vakre og intelligente, men religiøst forvirrede datteren av en ledende KrF-politiker. I den kristne sekten Guds Lys har hun levd isolert på gården Solro utenfor Oslo. Saken har knapt landet på Beiers skrivebord før Solro blir åsted for en bestialsk massakre. Da politiet finner et avansert underjordisk laboratorium innser de at gården skjuler mørke hemmeligheter. Men hvilke? Sekten er borte. Tilbake ligger bare lik. Laboratoriet viser seg å ha forgreninger tilbake til andre verdenskrig, og et internasjonalt brorskap av naziforskere, ledet av en norsk rasebiolog. Arven etter brorskapet kaster lange skygger. Helt inn i vår tid. Sammen med den unge PST-etterforskeren Kafa Iqbal står Fredrik Beier overfor en krimgåte som vokser til en storpolitisk thriller med endetidssekter og ondsinnede konspirasjoner, der vår tids terror får næring av nazitidens levninger.



Min kommentar:
  
For en debut, sier jeg bare.  Med «Wienerbrorskapet» går startskuddet for Johnsruds forfatterskap. Etter det jeg forstår er dette den første boka i en trilogi. Og det gjør meg lykkelig.  Tenk å få to bøker til fra Johnsrud i tilnærmet samme kvalitet.  Ja, da kan jeg ikke ønske meg noe særlig mer.

Jeg digger bokas hovedpersoner.  Først har vi politietterforsker Fredrik Beier. Vi har vel aldri møtt noen som han.  Han er på mange måter en antihelt. Med seg på laget har han en vakker eksotisk dame med navnt Kafa Iqbal. Disse to blir et solid team.  Og det er jaggu bra.  Fordi det er ikke småtterier til utfordringer disse to får.

Nok en gang skal vi tilbake til krigen.  Jeg har jo tidligere gitt uttykk for at det er utrolig hvor mye litteratur og film som har kommet ut fra annen verdenskrig. Johnsrud gir oss en troverdig historie.  Det han forteller oss kan ha skjedd for vel 70 år siden. 

Men hva med historien Johnsrud gir oss fra nåtid?  Er den troverdig?  Det er nesten sånn at jeg gir NRK skylden for at jeg er tilbøyelig til å tro på den.  Jeg tenker på serien «Valkyrien».  Etter  ha sett denne for noen uker siden, så tror jeg faktisk at den historien vi får her er mulig.  La nå så være at det hele er krydret med ekstra mye blod og gørr.  Jeg liker høyspenning og action.  Da kjenner jeg virkelig at jeg lever. 

Dette er svært lovende.  Jeg gleder meg til fortsettelsen. Jeg skal nok få det gøy sammen med Fredrik og Kafa framover.  Om vi alle tre overlever denne boka………..

Her finner du boka som  innbundet ,  pocket  og  lydbok







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar