søndag 16. april 2017

PÅSKEKRIM: JAN-ERIK FJELL – HEVNEREN.






Forlagets omtale:
Hevnere av Jan-Erik Fjell er en spennende kriminalroman med Anton Brekke i hovedrollen. San Francisco, 1961. Den 17 år gamle norskættede Daniel "Danny " Larsen ankommer det føderale fengselet Alcatraz. Han er idømt en livstidsdom uten mulighet for prøveløslatelse for væpnet ran og drapsforsøk på en politimann. 33 år senere besøker et norsk kjærestepar det nå nedlagte fengselet. Der møter de den godt voksne amerikaneren, William. Han forteller dem historien om nordmannen han sonte sammen med mange år tidligere.Norge, Nåtid. Etter en politirazzia på en ulovlig pokerklubb blir Anton Brekke degradert fra Kripos til ordensavdelingen i Fredrikstad. Anton og makkeren Magnus Torp er første patrulje på åstedet for et bestialsk drap. Drapet gjør det klart at det er en seriemorder på ferde.Hva er sammenhengen mellom disse drapene og den 50 år gamle historien om Danny? Anton Brekke tar saken.


Min kommentar:

Det har nå gått litt over 2 år siden jeg leste Jan-Erik Fjells første bok om og med Anton Brekke. Den gang var jeg temmelig lunken i beskrivelsen av min leseropplevelse.  

Noen måneder senere var turen kommet til den andre boka om Anton,og da løsnet det.  Den boka likte jeg godt.
Her kan du lese mitt blogginnlegg om den første boka  "Tysteren", og her er innlegget om den andre boka, "Skyggerom"

Forfatteren Fjell tar oss også denne gang, i likhet med bok nr 1, med over dammen, - til San Fransisco, - og Alcatraz.

Jeg føler nå at jeg har blitt skikkelig kjent med Anton Brekke.  Han er en type vi ikke har møtt på tidligere i norsk krimlitteratur.  Det er godt gjort å skape en etterforsker med en unik personlighet.  Og det har faktisk Jan-Erik Fjell klart.  Men jeg må innrømme at jeg har et noe ambivalent forhold til Anton.  Jeg skifter litt mellom å like og mislike han.  Og da tenker jeg.  Dette er ingen lett mann å elske.  Da må veien til hat bli uhyggelig kort i visse perioder.  For den mannen kan terge på seg en gråstein.

I denne boka gir Fjell oss to historier som foregår med ca 30 års mellomrom. 

Persongalleriet er spennende, særlig i den historien som foregår i San Fransisco på sekstitallet. 
Det er imidlertid noe jeg mister i linken mellom de to historiene.  Men for all del, det kan være at jeg ikke har fulgt godt nok med.  Har tidligere nevnt dette med at om man mister konsentrasjonen et øyeblikk så er det lettere å bla i en bok, enn i en lydbok.  Men ellers er jeg blitt avhengig av lydbøker.  Kopierer dem til mobilen, slik at de alltid er tilgjengelige.

Historien fra nåtid er også spennende, selv om jeg nok ser løsningen litt for tidlig.  Men spenningen blir uansett ikke borte.  Det blir da mer et spørsmål om hvordan  jakten foregår, og hvem som overlever.

Om jeg nå ser tilbake til den første boka, så har det vært interessant å oppdage den positive utviklingen både i bøkene og i min egen leseopplevelse.  Jeg er så glad for at jeg fant fram akkurat denne lydboka som jeg har hatt liggende så lenge.  

Nå må dere for all del ikke misforstå meg.  Fjells første bok er langt fra dårlig.  Da boka kom var de fleste anmeldere overbegeistret, og forfatteren ble sammenlignet med Jo Nesbø. Men jeg er ikke så veldig begeistret for mafiahistorier, så derfor var jeg litt skuffet i forhold til egne forventninger.  Men det var mer innholdet enn håndtverket  som ikke var helt etter min smak.  

Men nå kan jeg glede meg, fordi jeg har enda to bøker til av Jan-Erik Fjell liggende.

Tenk hvor heldige vi er vi som liker å lese.  Vi får varierte opplevelser ut fra hvilken bok vi til enhver tid leser, og vi har alltid en ny historie i vente.

Her kan du kjøpe boka som  innbundet  eller  pocket










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar