søndag 9. april 2017

PÅSKEKRIM: INGAR JOHNSRUD – KALYPSO





Fra cdon.no:

På et sykehus i Oslo våkner politietterforsker Fredrik Beier langsomt til live. Han husker ingenting fra kvelden som førte han hit. Ved en villa på byens beste vestkant bor en barnløs, gammel enke, og postmannen reagerer på at hun ikke lenger tar inn avisen. Beiers kollega, Kafa Iqbal, tar seg inn i boligen, men enken er forsvunnet. Et overvektig mannslik ligger derimot i trappen - denne mannen finnes ikke i noen offisielle arkiver. Politiet finner snart en ny død kropp, og Fredrik og Kafa avslører at de to har en ting til felles. De innser at de står overfor en gjerningsmann som har mye å hevne, og ingenting å leve for. Gjennom intens spenning og flere fortellinger og tidsplan som flettes inn i hverandre, forener Johnsrud storpolitisk thrillerhandling med politiromanens nordiske noir-realisme.


Min kommentar:

Jeg var så heldig at jeg fikk begge Johnsruds bøkene samtidig.  Fordelen er da at jeg slipper å vente på neste bok.  Jeg gikk derfor rett på «Kalypso» etter at siste punktum i «Wienerbrorskapet» var unnagjort. 

Egentlig så er nok det litt dårlig gjort mot både historien og forfatteren.  Jeg er jo så gira etter den heseblesende avslutninga på den første boka, at jeg må  bruke litt tid på å nullstille meg.

Radarparet Beier og Iqbal løser nye oppgaver i den andre boka i denne trilogien.  Dette er en ny historie med tempo og spenning, Eller, - om jeg skal være mere presis.  Det er ikke bare en historie.  Her får vi servert så mange histrier at jeg har i perioder vanskeligheter med å følge med.  Tempoet er så rått fort at jeg detter av litt her og der.  Men jeg karrer meg opp på hesten igjen og prøver å få oversikten.  Jeg innrømmer at jeg ble en del omattspilling av kapitler i lydboka i de periodene jeg mista tråden litt.

Dette er en krevende bok i den forstand at den krever mye av meg som leser.
Men det lønner seg alltid å gå tilbake for å ikke gå glipp av viktige detaljer, som det  helt sikkert finnes tusenvis av i «Kalypso».

Selv om det er litt mindre blod, gørr og kroppsvæsker i denne boka, så er det fremdeles mye av dette.  Altfor mye vil sikkert mange si.  Men jeg tåler det.  Mord og drap er rått og brutalt, og da kan like godt gjerningen beskrives fullt ut.  Og om man finner et lik som har ligget i lang tid, så er selvfølgelig jeg som leser nysgjerrig på hva som har skjedd.  Og for å finne ut av ting, så må man nesten vite hvordan liket ser ut.  Det er tross alt en bok vi leser.  Og vi hadde sett en film, så kunne vi bare tatt en titt, og gjort oss opp en mening selv  Men når vi leser en bok så må vi få en nøyaktig beskrivelse.

Jeg liker dette. Og gleder meg enormt til den siste boka i trilogien.  Men den må jeg vente litt på, da den ikke har kommet som lydbok enda.....

Her kan du kjøpe boka som innbundet, pocket , lydbook på cd  og mp3-lydbok.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar